Amalia – sjal nr 7 av 10


IMG_2878

Noen ganger tar det veldig lang tid å få tatt bilder. Sånn har det vært med dette sjalet. Det var ferdig blokket forrige helg, og planen var å få blogget det på mandag. Så var det fotograferingen da, det var liksom så vanskelig. Enten regnet det eller så var det kveld og plutselig mørkt. Dessverre har det begynt å bli mørkt før kl 22 og det er jo litt uvventet, det skjer jo bare hvert år…

IMG_2865
Det var også planen å ta bilder avsjalet i bruk, men det viste seg også å være vanskelig å få gjennomført i praksis. Uten at jeg er helt sikker på hvorfor. Jeg lurer også på om det kan ha noe med at  sjaletfaktisk  er 2,40 m langt noe somgjør ikke fotograferingen helt enkel.

En åpenbar dum ting med å vente, er at sjalet har rukket å bli krøllete igjen etter blokking. “Noen” har ikke vært nøye nok med sammenbrettingen, så utsettelse straffer seg tydeligvis.

IMG_2872
Så i dag har jeg tatt meg sammen og  tatt bilder. Hvordan tar man egentlig de beste bildene av sjal eller strikkeplagg ? Dagslys er fint, det oppdaget jeg i vinter da det var knapt med sådant. Men ellers? Sammenbrettet, utstrakt, i bruk hva er best?  Og hva er det den beste bakgrunnen? Jeg synes det er vanskelig, og blir sjelden helt fornøyd.

IMG_2870
Litt fakta:
Sjalet heter Amalia og kan kjøpes her.

Borden nede strikkes først og jeg har strikket 35 repetisjoner av mønsteret, det tilsvarer størrelse L. Det gjorde jeg før sommerferien, som en liten strikkemaraton siden det ante meg at det ville bli liggende lenge hvis jeg tok for mange pauser. Deretter skal det plukkes opp masker langs hele borden og resten av sjalet strikkes fram og tilbake. Her blir det brukt “short rows”  eller wrap and turn (hva heter det på norsk egentlig?) så da har jeg lært meg det. Her var YouTube til god hjelp, det er ofte lettere å se ting gjort i praksis enn å lese en forklaring.

Garn: Abuelita Yarns Baby Merino fra Pickles. Garnet var tykkere enn forventet, så dermed blir sjalet ett tykt vintersjal eller skjerf som kan surres mange ganger rundt halsen. Planen med fargen var at sjalet skulle kunne brukes til “alt”, og det kan det forhåpentligvis også. Jeg liker kontrasten mellom det litt røffe garnet og den mer sarte borden som dette sjalet har.

Pinnenr: 4.5 på borden/kanten og 4 på rettstrikkingen.

Prosjektside på Ravelry

IMG_2882
Ha en fin helg!

Kommentarer

Moan sa…
Wow! Lenge siden jeg har sett noe så vakkert!
Helt nydelig!
Ha en flott helg!
Nitus sa…
Så nydelig sjal,og en herlig farge du har brukt.
Ha ei god helg.
Maria sa…
Å,det var kjempe lekkert da.
Nina sa…
Kjempefint sjal! God helg!
Nydelig sjal, og jeg syns du fikk tatt veldig fine bilder :)
amylin sa…
Lekkert sjal, og jeg synes du har tatt mange fine bilder. Jeg synes egentlig det er fint om man har bilder av sjalet både utstrakt og brettet. Det viktigste er vel bakgrunn og lys.
Quiltefia sa…
Hei igjen!! Det var en fin måte å vise det kjempefine sjalet ditt på!! Det var veldig hyggelig å treffe deg, og jeg er kjempefornøyd med garnet!! Jeg håper at vi kan treffes igjen!! God helg!! AnneKari:-)
LivM sa…
Sjalet ditt ble supert, flotte bilder også!
Bodil sa…
Synest du har tatt flotte bilder av det nydelege sjalet :) Lekker farge. Ha ei fin helg :)
Farmors sa…
Dette fristet til "herming", nydelig rett og slett! Men jeg må vel gjøre meg ferdig med Great American Aran Afghan først. Tar ikke sjansen på at det skal bli liggende...
Sylke sa…
Det ble et veldig fint sjal. Og bildene ble også gode :) Ha en fin helg!

Klem
mimouna sa…
Vakkert sjal, og jeg synes bildene dine ble fine jeg. Det er neimen ikke lett å ta bilder av slike plagg, i alle fall ikke uten en modell.
Kort og Søm sa…
Dette var veldig, veldig fint!
(ja, skolestart er en god ting... :O)

Ha en fin søndag,
klem :O)
Sylvia sa…
Wow, lekkert sjal du har strikket!! Og sannelig blogger ikke jeg også et beige sjal i dag. Og jeg tenkte faktisk på de samme tingene du nevner her: om hvordan man tar bilder av et sjal.
Nå er ikke mitt så flott som ditt, med blonder og det hele, men jeg måtte ta bilder i flere positurer for å rettferdiggjøre farge og mykhet.
På dansk kaller de strikkemåten du har gjort på sjalet ditt, for Vendestrikk. bare sånn for å nevne det.....