Når begynner sommerstrikkingen?

Ja det lurer jeg faktisk på. Jeg har liksom sett for meg at jeg skulle strikke fine sommertopper i bomull og lin, som jeg kunne ta i bruk denne sommeren. Strikker jeg noe i bomull eller lin? Niks! Fortsetter jeg å strikke i ull i sommervarmen?  Jepp!

4624013801_812b18ea2b_o_edited-1

For en stund siden kjøpte jeg garn og mønster til denne sommertoppen. Garnet er et blandingsgarn av ull og bomull, men selv det faktum at det faktisk er halvparten ull i nøstene har ikke fått lokket meg til å begynne.

Isteden har jeg begynt å strikke på en ny ulljakke. Selv om det ikke er de varmeste sommerene vi har her i nord, kunne det jo hende at jeg trengte noe annet enn en ulljakke! Jeg kan ikke forklare hva denne vegringen mot å strikke noe sommerlig kommer av.

IMG_1044_edited-1
Når det gjelder denne “høyst nødvendige” ulljakken, så har jeg lenge hatt lyst til å strikke en Tempest-jakke. Denne jakken skal etter mønsteret strikkes nedenfra og opp  i ett forstykke og ett bakstykke. Armene skal også strikkes for seg og sys fast til slutt. 

Jeg liker ikke montering og har fått en forkjærlighet for å strikke ovenfra og ned. Så da jeg dumpet borti bloggen Tant Kofta med jakkebloggen Koftens kofta (takk Anne), ble jeg veldig inspirert og måtte begynne å strikke jakke straks. Jeg hadde ikke tid til å vente på at bestilt mønster ankom i posten engang. Så denne jakken er strikket på lykke og fromme og jeg håper virkelig den kommer til å passe. Siden jeg har kuttet trådene etterhvert som stripene har vokst, blir det ikke noe morsomt opprekkingsprosjekt.

Jakken strikkes i Wollmeise 100% i fargene Arlene og Der letzte Versuch (tysk garn – tyske navn). Sistnevnte er den blålilla og den har jeg hatt veldig vanskelig for å få til å passe i et prosjekt. Den har prøvd seg både som sjal og skjerf, men har blitt rekt opp begge gangene siden den er blir så spraglete ved oppstrikking.

IMG_1051_edited-1

Apropos jakker, så var jeg og gjorde et sårt tiltrengt innkjøp av et skjørt og overdel i dag. Da tok jeg meg selv i å tenke at: Jo det skjørtet kunne jeg kjøpe for det ville passe til en jakke som jeg ikke har strikket enda, men kanskje kommer til å strikke en gang! Det er vel det som kalles langtidsplanlegging? Først da jeg kom hjem, oppdaget jeg at det turkise garnet jeg har kjøpt til sommertoppen også vil passe supert til dette skjørtet. Så den tanken satt atskillig lengre inne, men kanskje dette var motivasjonen som skulle til for å jeg skal starte på den?

I helgen skal mannen og jeg kose oss med en helg på dette hotellet. Jeg gleder meg veldig til en helg med avslapning, god mat og drikke. Pent vær er det meldt også, kan det bli bedre?

(Tror jeg tar med to strikketøy jeg, både sommertoppen og jakken, så får vi se hva det blir til…)

Ha en fin helg alle sammen!

Kommentarer

Quiltefia sa…
Så fin jakke!! Morsomt med nye måter å strikke jakker på!! Egentlig burde du forte deg å strikke sommer topp nå, og vente med ull jakka?? Men jeg skjønner dilemmaet..... Ha en fin helg på spa....... AnneK:-)
sipusa sa…
åja, jeg vet. Bomull er ikke gøy, men så var det silke da, og bambus, eller lin? Viscose blandet med bomull er faktisk noe fingrene mine liker, man må bare finne det rette materialet?

Når det er sagt; nydelig jakke du lager. Helt fantastisk med de fargene, klart denne er nødvendig! Vakkert nødvendig:-)
trinemamma sa…
Det ser ut som en lekker jakke i nydelige farger. Jeg synes ullstrikking er helårs-strikking så lenge garnet ikke er altfor tykt og varmt .-)
Jeg tror man kan strikke ull hele året. Kan det bli for varmt for ull-strikking, tro? Jeg tror ikke det :-)
Jakka blir kjempeflott - herlige farger! og den sitter jo veldig fint. Fordelen med ovenfraognedjakker er jo at du kan prøve og se nøyaktig hvordan de passer. Jeg var med på en KAL inne hos Tant Kofta i fjor sommer, hun forklarte alle detaljer så fint, men jeg fikk ikke jakka mi til å passe perfekt, så den ligger fortsatt og skammer seg i strikkekurven. Kunne godt tenkt å blitt ferdig med den, men når???
Likte Geilsk-toppen også, flott fasong!
Vi må få høre åssen det var på Zen-hotellet, har aldri hørt om det før og ble nysgjerrig.
Ha en superflott hotell-helg! Kos dokker!
Ruth sa…
Har du sett denne?

http://www.ravelry.com/patterns/library/top-down-raglan-sweater-generator

Jeg har brukt den et par ganbger. Den regner ut hvor mange masker du må ha osv. Kjempelur.

JEg har gått til innkjøp av bommul/lin garn. Det skal bli jakke - tror jeg - men det er så tungt og så vet jeg ikke helt om jeg kanskje vil ha genser i steden for. (ler) Kanskje jeg burde strikke den i alpakka istedenfor.

Jeg tror vi er litt sånn alle sammen. Vi har for mange valgmuligheter og det er BRA.

Den sommertoppen var foresten alvorlig lekker. Garn av bomull/bambus er også nydelig å strikke med.

Ha en herlig dag. Jeg skal ut i hjagen.
Fin jakke ! tror jeg må se nærmere på det mønsteret jeg også. Den forrige jakka du strikka var også veldig fristende. Det minner meg på at jeg faktisk har en sommerjakke i bomullsgarn liggende som UFO.... Da burde vel den bli sommerstrikk for meg. Nydelig farge på det sommergarnet ditt. Ha en fin helg og kos deg med hotelltur, så herlig ut!
Moan sa…
Flotte fargekombinasjoner. Jeg måtte se flere ganger på bildet om jeg så striper; syntes de gikk så fint sammen, at de godt kunne komme fra samme høste :-)
Ha en lekker helg!
Hei! Så fin jakke dette var. Artig fasong og farger. Likte også veldig godt sjalet i forrige innlegg. Pen gulfarge!
anne sa…
så herlig blogg du har, har kost meg gjennom mange sider.
Lokki sa…
Du er så sjarmerende abivalent! Jeg knegger meg gjennom innlegget - du har en åre for å skrive morsomt!!
Og for en sommertopp du skal ?1? strikke - nydelig - jakken likeså, og det skal bli sabla spennende å se hva du ender opp med av strikkeprosjekter - jeg tipper på: ja takk begge deler :))
Og for en vidunderlig weekendtur! Jeg håper dere storkoser dere!!
Unner deg all hygge som finnes :))
Takk for alle herlige kommentarer og for alle muntre, inspirerende og nydelige innlegg du lager!!
Vi blogges min venn!
Fortsatt god helg!!
Klem Lokki
Sylvia sa…
Heisann
jammen er det flott jakke du har startet på! Du, bomullsgarn er jo ikke særlig godt å strikke av, så hos meg går det mest i ull. "Surrehekler" av litt bomullsgarn, men det går i ullplagg. Har noen prosjekter på gang for tiden, flere på en gang.
Lykke til med jakka....
Skautrollet sa…
Lekkert Clothildesjal. Wollmeisegarnet er virkelig flott. Laget et sjal i det selv, egner seg absolutt til sommerbruk. Jeg har også kikket på Tantkofta sin uppifrån og ner kofta. Ser så praktisk ut å strikke.
Sylke sa…
Jeg ser du forbereder deg på en kald sommer ;) Sjalet ditt i forrige innlegg er knallfint!!!

Ha en fin helg, klem