Jåledamer!

Nå begynner Peonene å blomstre  i hagen, og visst er de fantastisk vakre disse blomstene!

IMG_1714_edited-1
Samtidig som de gleder med sine store, flotte blomster og deilige duft er de litt jåledamer fordi de skiller seg så veldig ut fra den litt mer beskjedne blomstringen ellers, av prestekrager og akeleier.

IMG_1708
I boka “Oldemors stauder i våre hager” skriver Knut Langeland at peonen kjent svært tidlig,  hvertfall fra 1600-tallet. Det var først og fremst som medisinplante den ble verdsatt. Den skulle stamme fra månen og var derfor virksom mot månesyke, epilepsi og andre sykdommer fra  nattsiden av menneskets natur.

IMG_1707_edited-1
Peonen ble av den grunn behandlet med stor respekt og litt skrekk for man trodde lenge at den som skadet planten ville falle død om!

IMG_1696-1
En litt skummel plante med andre ord, vi har forløpig overlevd heldigvis! Peonen liker ikke å bli flyttet og det kan  ta 2-3 år før de blomster etter nyplanting. I år ser det ut til å bli mengder av blomster på de fire staudene vi har, så det må bare nytes mens det står på!

Den andre jåledama er meg, for jeg har latt meg friste til å kjøpe smykke på Etsy.com.

IMG_1724_edited-1
Ivie Ridge lager smykker fra gamle ordbøker og kart blant annet. Jeg falt pladask for denne uglen, og det er mange andre morsomme anheng på siden hennes.

Ha en fin dag! :)

Kommentarer

Maria sa…
Nydelige blomster bilder. Gleder meg til det begynner å blomstre i min hage. Blr vel til høsten det,slik som det regner og blåsr her enda.
amylin sa…
Nydelige blomster og et flott smykke!
Nydelige bilder og nydelige blomster! Peoner er såå vakre, og detter minner meg på at jeg er utlovet en rosa nydelig peon neste gang jeg er på Østlandet. Jeg gleder meg..

Håper du har noen fine gode sommerdager. Jeg syns godt vi kan få litt årntli sommer nå!
Klem
Jeg tror jeg kan trenge å spise noen peoner... :S
Det er en 3-4 år siden jeg plantet peonene mine, så da blomstrer de kanskje snart da. Jeg gleder meg - det er skjønne blomster!
Morsomt smykke også! Ha en fin ettermiddag!
Sylke sa…
Peoner er fine. Jeg har tenkt å plante noen (dvs la min mann gjøre det):) I vår gamle hage hadde vi flere, og de kom igjen hvert år. Vi har også flyttet på dem. De skal visst ikke plantes for dypt, da tar det lengre tid før de blomstrer. De kom igjen - etter noen få år.

Klem
TORUNN sa…
God ferie til deg, også!
Tyskland er et fantastisk flott land å feriere i. Det har vi gjort mange ganger.
Quiltefia sa…
Hei!! Du holder på med så mye fint for tiden!! Oppussing av gamle ting er krevende synes jeg, men det blir så fint etterpå, og da er det verdt arbeidet!! Veldig fine peon bilder!! Jeg har det ikke i min hage, men jeg sjekket i min nabos hage, og der står de i knopp fremdeles. De er jo så vakre!! Min mann skamklippet også hurdalsrosa vår. Han syntes den kom i veien for bilen!!?? på parkering!! Er det mulig?? Jeg vet ikke helt hvordan man kan klippe dem slik at de ikke vlir så stranglete? Jeg er snart ferdig med det røde sjalet. Bra garn å strikke med!! Hvis du har noe mer å selge, si ifra!! Hilsen AnneKari:-)
Peoner er noen av de vakreste blomstene! Ikke bare er de pene å se på men så lukter de herlig også :)
Anlen sa…
ååååååååå, så nydelege!!
Kjære Vibeke - du makaløse! - så flott du har fått det her!! Storveis lekkert!! Peoner, jåledamer - for et vidunderlig navn!! Det er nå akkurat det de er :))
Og de smykkene - ja de liker jeg også sabla godt, og jeg skal si det var mange som falt i smak - lukter svidde kredittkort - ja jeg kjenner igjen den lukten...
Oppussingen din går jo strålende - smart å velge hvitt om du skal flytte den litt rundt - hvitt passer nå til alt :)) Og at regnskurer kan være god energiøkonomisering, ja DET var et finfint innlegg altså :))
Ja du tryller frem de lekreste ting og det er NYDELIG her Vibeke!! Ønsker deg vidunderlige dager og en herlig helg!
Varm klem fra Lokki
Helena sa…
For noen herlige blomster! Farven lyser virkelig opp nå i sommersolen. Håper du får en fin helg.
Frk. Chilli sa…
Nydelige blomster du har i hagen:) Og peoner er virkelig vakre!
Gleder meg til å se jakken din ferdig. Har du oppskrift eller strikke du på gefylen?
Og jeg håper heller ikke jeg får bruk for jakken min på leeeeeeeenge ennå;)
Ønsker deg og dine en herlig helg videre*klem*
skb sa…
Peon er den flottaste blomen ein kan ha i hagen etter mi meining. Eg har berre ein peon, og den har endå ikkje starta å blomstre, men eg ventar utolmodig. På Arboretet her i Bergen har dei ei fin samling med peonar, og no er det vel snart på tide å ta ein tidd.
God sommar!