Fremgang på "Tempest"-jakken

Nå kommer omsisder et strikkerelatert innlegg igjen. Egentlig burde jeg bare strikke sokker og luer og andre raske ting, da hadde det vært lettere å stadig vise fram nye og ferdige prosjekter på bloggen . Nå kan jeg foreløpig bare vise fram progresjonen på jakken min. For det går framover, ikke fort riktignok, men den vokser.

IMG_1692_edited-1

Jakken er inspirert av Tempest som jeg lenge har hatt lyst til å strikke. Det som har fått meg til å nøle, er at den skal strikkes i flere deler: forstykke, bakstykke, ermer også skal alt sys sammen til slutt og knapperad skal strikkes på. Jeg synes ikke jeg får til å sy sammen pent, så jeg bestemte meg for å strikke en ovenfra og ned variant. Inspirasjon og mønster til dette fikk jeg på blogen til Tant Kofta og Koftens Kofta.

IMG_1695_edited-1

Akkurat som Folklore-jakken, ser også denne ut til å bli på den trange siden av passe. Heldigvis har Wollmeise-garn en tendens til å bli litt større etter vask, så forhåpentligvis går det seg til.

Den brune fargen heter Arlene og er i to forskjellige innfarginger, så jeg bytter på de to nøstene annenhver runde for at det ikke skal synes. Den lila heter Der letzte versüch og den har faktisk vært litt vanskelig å bruke. De to første forsøkene som var henholdsvis sjal og skjerf ble rekket opp igjen fordi fargen ble for spraglete på et vis. her synes jeg den fungerer bra. Det er en million tråder å feste sånn ca, og det gleder jeg meg ikke så veldig til.

IMG_1608  Bilde lånt fra Tor sin blogg

Det hadde sikkert gått fortere med strikkingen hvis jeg ikke hadde begynt på dette oppussingsprosjektet også. Det tar lengre tid enn jeg trodde å få pusset og skrapt av nok maling til at det blir jevnt nok for et nytt strøk. Det burde egentlig ikke kommet som noen overraskelse, da tidligere erfaring tilsier at all oppussing tar lengre tid enn forventet. Det er en ganske koselig jobb da, så jeg koser meg i sola mens jeg jobber i korte økter.

Nå er det meldt sol i flere dager, så nå er det bare å utnytte tiden godt å få malt i finværet.

Ha en fin uke! :)

Kommentarer

Moan sa…
Det er fremgamg å spore!
Både på jakken og skapet. Ikke å forakte :-)
Lykke til videre med de to store prosjektene dine.
trinemamma sa…
Ser ut som jakken blir en skikkelig lekkerbisk .-)
torirot sa…
Fantastiske farger! Det blir en nydelig jakke!
Sylvia sa…
Så flott jakken blir da!! Som med sjal, så har du vel ingen jakker fra før av, du heller? ;)
Servantskapet ditt er nesten lik mitt, men jeg har en kjemptung marmorplate på (hyllen over er også i marmor) Det kjøpte jeg da jeg hadde dilla på lutede møbler, og alle står nå i kjelleren og venter på en ny bølge med LUTEDE møbler......har ikke så lyst til å begynne å male.......
lykke til med den.
Jeg prøver så godt jeg kan å ikke la meg friste til flere prosjekter før jeg er ferdig med det jeg allerede har på pinnene. Det jammen ikke lett når du viser fram så flotte jakker som Tempes :D, herlige farger du har valgt.
Spent på det servantskapet, blir sikkert kjempeflott.

Ha en koselig mandagskveld( ups, den er snart over:::)
Judith sa…
Denne blir fin! Nydelige farger.
Men jeg ble veldig nysgjerrig på de million trådene? Bryter du tråden for å få fram stripene?
Jakka blir skikkelig fin! Fest trådene underveis, så blir ikke jobben så pyton til slutt :)
Spent på å se skapet ditt ferdig. Har noen møbler jeg skulle pusset opp her også, men kvier meg for å begynne - er redd jeg aldri blir ferdig...
Ha en fin uke!
Mammamiia sa…
Åh, den jakka blir bare rålekker! Jeg liker fargene du har valgt VELDIG godt!! :)
Gleder meg til å se skapet ferdig. Det er så flott med slike opp-pussa gamle møbler, - og gjenbruk er vel heller ikke å forakte. :)

Ha en flott tirsdag. :)
Wenche/chawo sa…
Jakken blir nydelig,herlige farger i den.
gyldenkron sa…
Denne jakken blir nydelig. Herlige farger.
amylin sa…
Den jakka blir lekker, og jeg angret på at jeg ikke strikket min Tempest fra toppen og ned også. Nå er jeg også snart ferdig. Mangler raglanfelling og et halvt erme. Vi får se hvem som blir først ferdig;)
Bebiane sa…
Ja den er da godt nok blevet kropsnær. Men det kan godt være, at den vokser lidt i brug, det gør mit strik altid *SMIL* Garnet er vildtflot, kønne farver.
Jeg glæder mig til at se, hvordan det videre går.
Judith sa…
Jeg har skrevet en meget omtrentlig oppskrift på genseren min på Ravelry: http://www.ravelry.com/projects/jsn/genser

Skulle det knipe med garn, skal jeg sende deg litt mer, jeg har jo samme fargenummer:-)