Vakkert i Botanisk hage

En tur i Botanisk hage på Tøyen i går, avslørte at det er fantastisk vakker blomstring der nå. Trærne er snart i full blomst og jeg anbefaler alle som bor i rimelig nærhet og har anledning til å ta seg en tur!

page

Stemningen i parken er  harmonisk og fredelig, hvertfall hvis man kommer litt tidlig. Etterhvert blir det mer folksomt på fridagene. De vakre små bekkene i fjellhagen bidrar til harmonien.

IMG_0796

Stort sett har vi bare vært i Botanisk have en gang i året, vanligvis på denne årstiden. Hver gang tenker jeg at jeg snart vil tilbake, men av en eller annen grunn blir det ikke noe av. Kanskje jeg får det til i år?

IMG_0805
Botanisk hage har mye forskjellig å by på også i tillegg til blomstrende trær og fjellhagen. På denne siden fra Naturhistorisk museum kan du lese mer om hva som finnes. Nytt av året er oldemors hage som tar vare på den grønne kulturarven. Her blir gamle prydplanter fra Østlandet stilt ut og bevart for ettertiden. Hagen er også utformet som en sansehage for folk med demens, det synes jeg er ganske flott gjort.

I oldemors hage stod også denne nydelige benken, som jeg fikk utrolig sansen for:

IMG_0754
Enkel og vakker på samme tid, laget av granitt og tre som er eldet og har fått sølvfarge.

IMG_0853_edited-1 IMG_0820
Her er det mulighet forå oppleve noe nytt for hvert besøk, både på grunn av variasjon i blomstring  og fordi parken er så mangfoldig. Så jeg har definitivt lyst på en ny tur hit snart!

Ha en fortsatt god pinse!

Kommentarer

Groskro sa…
Så fine bilder! Hadde tenkt meg i Botanisk Hage i dag, men nå vet jeg at jeg skal dit! :-)

Fin blogg du har også - første gang jeg titter innom tror jeg, men jeg kommer til å kikke innom senere også nå.

Ha en fin mandag :-)
I mangel av egen hage, later jeg som om at Botanisk hage er hagen min. Og til tross for det, snyes jeg at jeg får brukt den alt for lite.

Takk for et veldig fint innlegg, og kanonfine bilder. Det siste bildet er helt magisk.

Fortsatt god pinse!
Herlige bilder! I fjor var jeg mye i Botanisk og fotograferte, men i år har jeg visst vært litt sløv, mest pga været. En rusletur der en hverdag på formiddagen, med en kaffekopp på kafeen etterpå, er bare så kos - en ypperlig aktivitet for livsnytere!
God mandag!
Sylke sa…
Så fine bilder du har tatt. Det er lenge siden jeg har vært der nå. Vi var der flere ganger da ungene var små. Jeg hadde nok kost meg i botansk hage nå, med alle de fine blomstene...

Ha en fin uke ! Klem
Vera sa…
Så utrolig vakkert det er!:)
Zelena sa…
Å der så det fint ut!!! Må innrømme at jeg aldri har vært der.... Kanskje jeg skal få til det i løpet av sommeren??
Wenche/chawo sa…
For noen herlige bilder
Hanne sa…
Nydelige bilder. Fikk en herlig drømmefølelse av å se dem :D
Quiltefia sa…
Jeg har ikke vært i Botanisk hage på mange år!! Jeg er glad i blomster også bor jeg i Oslo.....Rart i grunnen. Fint sted å ta med kamera!! Fine bilder!! Hilsen annekari:-)
Meta sa…
Nydelig! Skulle virkelig ønske jeg bodde i nærheten. Har vært der et par ganger når jeg bodde i nærheten.
Gleder meg til frukttrærne begynner å blomstre her også. Bare knopper enda.:( Nå vil jeg ha sommer og sol!

Ønsker deg en herlig og kreativ uke!:)
Anlen sa…
Så nydelege bilete! Det er litt langt unna for meg...
gyldenkron sa…
Nydelige bilder. Og ser ut som en herlig tur i hagen.
Det ligger en award til deg i bloggen min om du vil ha :)
Lokki sa…
Tusen Takk for en nydelig tur Vibeke - føler jeg har vært en tur i Boranisk hage jeg også! Og for noen bilder du har tatt!! Nydelige collager du har satt sammen!
Vakkert - SÅ vakkert Vibeke!
Ønsker deg en herlig uke videre!
Stor klem fra Lokki
Emme sa…
Har fulgt deg litt i kulissene en stund og vil gjerne få gi deg en overaskelse som du finner inne på min blogg ;)
Anonym sa…
Aw, this was a really nice post. Finding the time and actual effort to generate a
superb article… but what can I say… I put things off a whole lot and never seem to get
anything done.

Feel free to visit my blog post fred starring in marvin marvin
Anonym sa…
This information is worth everyone's attention. Where can I find out more?

Here is my blog :: yoga ball