Snart ferdig!

Nå nærmer jeg meg omsider ferdigstillelse av Folklorejakken og da lover jeg at jeg skal skrive innlegg om noe annet! Men, jammen er det mye styr med den jakka og mange detaljer før den er ferdig.

IMG_0620_edited-2

Nå har jeg strikket knappestolpene, den ene to ganger og heldigvis ble den litt bedre ved andre forsøk!

Så var det tid for vasking og blokking. Før jeg begynte å frekventere Hobbyboden og Ravelry for et års tid siden, var blokking et ukjent ord i mitt vokabular. Det går altså ut på å spenne ut strikkeplagget i fuktig tilstand. Dette kan gjøres ved hjelp av nåler eller tynne stålstenger, og noen avanserte har også blokkerammer. Metoden er mest effektiv på sjal, som kan bli utrolig flotte.

Jeg har ikke blokket jakker før, men håpet det ville være skikkelig virkningsfullt og rette opp alle feil og mangler.

IMG_0611_edited-1 IMG_0610_edited-1

Ermene er veldig trange på denne jakka, så de ble utsatt for en stor dose strekk med knappenåler. I tillegg skulle selve jakken helst også bli videre og knappestolpene rettere. Om det lyktes? Tja jeg vet ikke helt. Det ble vel ikke de helt store forandringene. Ermene ble muligens en liten tanke videre.

IMG_0614_edited-1 
En positiv effekt av vasken var at  jakken ble mye mykere , så da lever faktisk Shetland super soft opp til navnet sitt. I tillegg er jakken superlett, den veier knapt 200 gram.

Nå er det belegningskant på baksiden som gjenstår. Det heter hvertfall det på dansk og det er en kant som skal skjule sårkanten etter klippingen. Jeg er ferdig med den ene og det var i grunnen fryktelig kjedelig og pirkete arbeid.

IMG_0623_edited-1

Det ser veldig ordentlig ut med denne kanten da, og sluttresultatet blir bra. Det er tydelig på dette bildet der begge kantene på jakken vises. Den ene med belegningskant, den andre uten:

IMG_0625_edited-1-1
Etter det er gjort er det “bare” å finne tolv perfekte knapper og få sydd de på. Så fortsettelse følger fortsatt… :-)

Kommentarer

Lokki sa…
Dette er en estetisk reise i din strikkeverden! Den SER nydelig ut og jeg håper den bare blir bedre og bedre å ha på :)) Den er lekker!
Jeg følger deg til du er fiks ferdig med denne fine jakken - du gjør en kjempjobb - og du gjør det med stil!!
Flottesen flinke bloggvenn!!
Ønsker deg en herlig langhelg!
Stor klem fra Lokki
Kort og Søm sa…
Denne blir så fin, og jeg må si du har litt av en tålmodighet!! :O)
Blir spennende å se hvilke knapper du velger!

Ha en fin kveld,
klem Fredrikke :O)
Torunn sa…
Kjempeflott jakke!! Ønskjer deg ei fortsatt fin veke.
Sylke sa…
Jakka blir kjempefin! Og så er det så bra med slike utfordringer, vi lærer alltid noe nytt :)

Ha en fin helg! Klem
Bodil sa…
Den vart kjempelekker! Likte godt fargane. Ha ei fin helg :)
trinemamma sa…
kjempefin jakke :-)
Den er rålekker!!! Og jeg er kjempeimponert!!

Som et ekstra tips i blokkesammenheng kan jeg anbefale hårbalsam i skyllevannet..

Takk for hyggelig kommentar i bloggen min!! Jeg har også litt for mange dårlige dager, tror det kan ha med det kalde været å gjøre. Men i går var jeg litt for lenge ute i sola, og da ble jeg jammen utmattet av det også! Jeg passer best i varme, men i skyggen!
Ha så fine dager du kan! Det er skikkelig spennende med den behandlingen, og jeg krysser alt som krysses kan for deg!( Jeg har tenkt å høre på foredraget den 3. juni.)
Klem og tvi tvi!!
Nina sa…
Jeg synes du er kjempeflink, og jakken blir super!

God pinse!
Bebiane sa…
Den er så flot den trøje, du kan godt væres stolt af dig selv. Jeg syntes især at farverne er rigtig gode sammen.
Moan sa…
Den ser jo bare nydelig ut!
Felisi sa…
Ikke så rent lite jobb med denne ser det ut for, men resultatet blir flott! Lekre farger du har brukt. Godt jobbet!
Sylvia sa…
Hallo!
Så fin Folkloren din ble da!Og 200 g er lett til å være en jakke. jeg har en jakke på 300 g der jeg strikket med dobbelt garn, og jeg synes DEN er lett!!!!
Da er min Fredagsjakke ferdig. Takk for inspirasjonen Vibeke. Og jammen ble nesten fargen lik også, det var ikke meningen ;)
Ha en superduper helg!
Merete sa…
Det er en rigtig dejlig jakke, du har fået strikket dig. Nu er jeg også gået i gang med Folklore, så tak for alle dine fine instruktioner. Det vil være en stor hjælp for mig.