Nok en liten jakkeoppdatering…

Jeg strikker fortsatt jevnt og trutt på Folklorejakken, i hvertfall trutt (hva i allverden betyr egentlig trutt forresten?). Nå har jeg kommet meg et godt stykke nedover det første ermet.

IMG_0292_edited-1

Den kommer kanskje ikke til sin beste rett der den henger med tråder i alle retninger.  I tillegg har vinden tatt et godt tak i den og blåst den opp sånn at den  lilla “sømmen” midt foran ser skjev ut.  Jeg ble litt engstelig da jeg så det på bildet og måtte straks sjekke at jeg ikke hadde gjort en tabbe igjen. Det ser heldigvis bra ut i virkeligheten, så den tabben hadde jeg i det minste ikke gjort!

Det er ikke rart at vinden fikk så godt tak forresten. Jakka er lett som en fjær, for jeg har fortsatt ikke klart å bruke opp de første 100 grammene av grunnfargen, det er en liten rest igjen! Ingen tvil om at det er drøyt å strikke med tynt garn!

Det er dessverre ikke den eneste grunnen til at det har gått så lite garn. Jakken blir visst en del mindre enn planlagt. Det er selvfølgelig ikke bra, og sånn som det ser ut nå så sitter den som et slags pølseskinn.

IMG_0181_edited-1

På bildet er i tillegg magen maks holdt inn for anledningen. Hvis denne ikke blir større etter vask og blokking, blir det nok femtenåringen som får ny jakke. Jeg har en mistanke om at jeg strikker strammere enn vanlig pga spinneoljen i garnet. Oljen gjør at tråden ikke glir så lett av pinnen, det går litt tråere og dermed blir det strammere. Det er hvertfall teorien.

Jeg håper likevel den på mirakuløst vis skal passe siden jeg liker fargesammensetningene og jeg trenger virkelig en  tynn ulljakke.  På den annen side kjøpte jeg 500 gram garn, og kommer til å bruke knapt nok 150, så garn er det nok av til en jakke til. Om strikkelysten er der er nok en helt annen sak!

Det blir en del prøving og feiling når det gjelder strikkeplagg for min del, men så lenge jeg får til noe og lærer mye nytt underveis og i tillegg koser meg med strikkingen så synes jeg ikke det gjør så mye. Håpet er selvfølgelig at nyvunnet erfaring skal føre til flere vellykkede plagg etterhvert.

I morgen er det forresten trekning i blogglotteriet mitt, så det er fortstatt sjanse til å melde seg på!

Ha en fin kveld! :)

Kommentarer

Kristin72 sa…
Den jakka blir så lekker, herlighet. Gleder meg til å se den ferdig :)
Frk.Badegakk sa…
Jeg håper den blir passende til slutt, for den ser utrolig fin ut på deg! Nydelig fargekombo!!!
Hanne sa…
Wooow, denne blir skikkelig lekker!
Lokki sa…
For noen farger, og jeg håper den vil passe finfint - for den blir lekker!!
Vet du - trutt - slo det opp i Bokmålsordboka og der står det: trutt adv trofast, utholdende, vedvarende - arbeider jevnt og t- med noe
Så her kan vi vel konkludere med at du bruker ordet helt riktig :))
Lykke til videre min venn!
Klem fra Lokki
Den ser virkelig bra ut:) Krysser fingre for at den passer deg til slutt.
Ruth sa…
Jakken blir skikkelig lekker den. Tror du ikke du kan blokke den litt ut? Alt går seg til i pressinga, sa min mor alltid. Hva det nå enn betyr.

Og hvis du finner ut av hvor "trutt" kommer fra så vil jeg vite det jeg også. Snodig ord.
Kort og Søm sa…
Denne blir fin!!

Min mormor brukte ordet truttne når hun satt øksen på hytta i en bøtte vann, sånn at treverket skulle truttne. Men det er jo truttne og ikke trutt...*smiler*..

Ha en fin kveld! :O)
Sylke sa…
Jakka blir fin! Så godt at midten foran ikke er skjev :) Håper at jakka passer når den er ferdig!

Klem, Sylke
Shun sa…
Heia :-)

Så fin jakken din blir!
Den ligger langt fremme i strikkekøen min, og jeg tror at både du og jeg har latt oss inspirere farvemessig av et annet eksemplar på ravelry. Stemmer ikke det? Jeg har i alle fall kjøpt inn et nøste Noro til hulkrusen, og fargene dine ligner veldig :-)
Nydelig!
Tonemi sa…
Kjempe flott jakke i flotte farger...Gleder meg til å se det ferdige resultatet:O)
Sylvia sa…
Så flott den blir. Håper den vil passe. Hvis du har fulgt litt med de danske bloggere som har strikket denne, så ER den liten i strs (kanskje litt sent å nevne dette nå....)
Jeg er halveigs i en jakke som ligner din "resirkulerte". Tror den blir fin, og det ser ut til at den vil passe (jeg strikker jo altfor store plagg!!!)
Ha en fin helg, med eller uten vaskemaskin. jeg har uten ;) )