Klippe, klippe…

Så var tiden kommet for å klippe i Folklore-jakken. Så vidt jeg har skjønt er jeg ikke den eneste som synes det er litt skummelt å utføre dette vågestykket.

Jeg hadde håpet på å kunne sikre midtmasken foran med to heklekanter før klipping, i  stedet for å sy på symaskin.  Dette gjorde jeg med den forrige (og første) jakken jeg klipte opp. Jeg liker denne metoden fordi man får en pen heklekant etter oppklipping og trenger heller ikke gjøre noe ekstra på innsiden for å skjule klippekanten. Utførlig instruksjon om denne metoden kan du finne her.

 IMG_2820_edited-1-1 IMG_2824

Når denne heklemetoden brukes, så sikres som sagt midtmasken med heklekant på hver side. Det er derfor viktig å klare å følge denne midtmasken oppover.Det gikk bra en lang stund på Folklorejakken, men da jeg kom til kubene og vrangmaskene i bærestykket ble det så vanskelig at jeg ikke tok sjansen likevel.

Da måtte jeg til pers med symaskinen. Dette ble gjort i nattens mulm og mørke og med skjelvende hender. Bildene ble derfor av tilsvarenede dårlig kvalitet.

 IMG_0355_edited-1

Jeg sydde med elastisk sikk-sakk, to ganger på hver side. Den dobbelte sømmen gjorde at det ikke ble så elastisk likevel.

IMG_0362_edited-1

 

 

Når syingen først var utført, var det liksom ingen vei tilbake og jeg gikk i gang med klippingen med dødsforakt.

Selve klippingen gikk greit, det var jo bare å bruke saksen. Den stygge sårkanten som oppstod etter klippingen ga meg imidlertid litt kalde føtter, og fikk meg til å føle at jeg hadde ødelagt hele jakka.

Jeg ble derfor veldig ivrig etter å få strikket på knappestolpe for at det skulle se litt bedre ut.

 

 

 

Det første jeg gjorde etter frokost neste dag, var derfor å starte med å plukke opp masker til knappestolpen. Det føltes plutselig veldig viktig å bruke litt av nasjonaldagen til dette viktige redningsarbeidet!

IMG_0364_edited-1

For å plukke opp ca riktig antall masker brukte jeg oppskriften jeg fant på brooklyn tweed-bloggen. Det må scrolles et godt stykke ned på siden, til en nydelig brun aranjakke. Der er det forresten også vist hvordan det lages heklekant før oppklipping. Oppskriften på maskeplukking er såre enkel. Plukk opp to av tre masker, man plukker altså opp to, hopper over en, plukker opp to hopper over en osv.

For meg som har såpass liten erfaring i dette, er det deilig med sånne enkle bruksanvisninger.

IMG_0366_edited-1

Her er den ene kanten ferdig. Jeg trodde jeg var ferdig med den andre også, men det viste seg at det ble en utilsiktet utsving ved kubene i bærestykket. Den faller dermed ikke pent på den siden. Jeg har etter litt frem og tilbake bestemt meg for å gjøre det på nytt. Jeg tenkte jeg skulle se på strikkingen av denne jakken som en læringsprosess, så da kan jeg like godt prøve å få gjort det ordentlig.

Da har jeg faktisk også allerede lært  at  jeg skal sjekke om knappestolpen ser rett ut før jeg strikker den ferdig og kapper tråden!

Det ser ut som ferdigstillelsen av denne jakken blir en lang historie og det må derfor påberegnes fortsatte oppdateringer her!

Ha en fortsatt fin uke!

Kommentarer

Må bare få ønske deg lykke til :)Klem
Merete sa…
Mange tak for den fine vejledning. Jeg strikker også Folklore på et tidspunkt, og så vil det hjælpe mig meget.
Quiltefia sa…
Hei!! Jeg har sett på den heklemetoden, men jeg tør ikke prøve!! Kanskje jeg burde lage en prøvelapp?? Jakken din blir kjempefin!!
Sylke sa…
Det ser ut som jakken din blir kjempefin. Lykke til med den andre stolpen!

Klem
Kort og Søm sa…
Kjempe fin jakke!! :O)
Jeg fikk en forespørsel på om jeg kunne klippe opp en søt liten marius genser for en tid tilbake, men takke nei til den jobben...grøss&gru..tenke hvis jeg hadde klippet feil på en kundes strikkeprosjekt! Tror det er 10 år siden jeg klippet i et strikkeprosjekt sist.. :O)
Klem Fredrikke
Frk.Badegakk sa…
Jakka ser utrolig bra ut, og gud for noen baller du har som tør å begi deg ut på dette på egen hånd!!! Hvis jeg noen gang må gjøre noe sånt så bærer det rett til mamma så jeg kan ha en trygghet i at hun viser meg hvordan man gjør dette uten å ødelegge alt!

Jeg beundrer deg!
Rigmor sa…
det ser da bra ut :) flott jakke :) slike prosjekt sender jeg til mamma når klippe tiden kommer. Tenk panikken hvis man klipper feil, skjønner godt dine sjelvende hender!
ha en flott dag videre!
Bodil sa…
Så flink du er. Det ser ut til å bli ein kjempefin jakke :)
Kelsina sa…
Det ser ut til å bli en nydelig jakke. Lykke til med fullføringen.
Mette sa…
Kjente formeleg på nervene der ja, men eg heier på deg og reknar med du får eit flott resultat. Finstemte fargar.
trinemamma sa…
Jakken blir kjempefin og du er en modig dame :-)
Lokki sa…
Skal si det er et drama å klippe i strikket arbeide!! Men en må prøve og feile litt for å bli dreven på det også!! Du er så flink og jeg beundrer "trøkket" ditt, du prøver på nytt - og DEN innstillingen kommer du langt med- ikke minst får du sabla mange flotte plagg!!! Grådig koselig at du er med på min GiveAway Vibeke ♡♡
Ønsker deg en herlig uke min venn!
Klem Lokki
Torunn sa…
Takk for linken!! Så utruleg flott den blir!! Lykke til. Ønskjer deg ei fin veke.
Pillen sa…
Wow ble kjempefint! Og så kjekt med litt onfo, bilder og linker! Er fortsatt skremt så jeg tror jeg starter friskt på armene å utsetter klippingen litt til selv hehe.
Anita K sa…
Så flink du er!! Jeg har fortsatt klippeangst, uansett sying eller hekling...
Sylvia sa…
Litt av et vågestykke, men den som ikke våger, vinner heller ikke! Jeg tror det blir en flott jakke!!
Jeg hopper alltid ut i det, når det er litt skummelt. Det går som regel alltid bra!
jeg er på slutten av mitt siste prosjekt, som er inspirert av din resirkulerte jakke....følg med. Du blir nok nevnt som inspirasjonskilde.
Ha en fin dag!