Hekling for dummies…

Som jeg har skrevet om i et innlegg tidligere, har jeg kjøpt meg mange, nye og fine Clover heklenåler. Planen var å begynne å hekle  etter enkle oppskrifter. Det viste seg å ikke være så lett som jeg trodde, da det raskt viste seg at basiskunnskapen for å forstå oppskriftene manglet i en del tilfeller.

For å bøte på det, har jeg gått til innkjøp av to heklebøker. Siden jeg syntes utvalget av bøker på norsk var litt magert, vendte jeg blikket mot Amazon.com. Der var utvalget til gjengeld uutømmelig virket det som. Boka “crocheting for dummies” finnes selvsagt, men jeg valgte heller denne:

IMG_0281_edited-1 
Teach yourself visually crocheting, ser ut til å være en grei basisbok, med trinn for trinn bilder som gir innføring i det meste av et man må kunne av grunnleggende hekling. Jeg kommer nok til å bruke denne mest som en oppslagsbok, for jeg syntes ikke den er så inspirerende. Det kan nok til dels  komme av at garnet de bruker ser så syntetisk ut, og jeg kan ikke fordra syntetisk garn. Det er heller ikke så mange inspirerende oppskrifter her, siden det er mest basisteknikker.

Den neste boka jeg kjøpte er litt mer inspirerende:

IMG_0282_edited-1
“Beyond the square: crochet motifs” har som det står på forsiden oppskrift på 144 lapper i forskjellig fasong og størrelse. Lappene er fargerike og fine og det ser ut som det er bra forklaringer, uten at jeg har prøvd enda. Det er litt skuffende at det bare er oppskrift på enkeltlapper og ingen eksempler på  tepper eller liknende, der man kan se lappene i bruk.

Dessuten angrer jeg litt, på at jeg ikke valgte en bok med litt mer varierte oppskrifter. Det kunne jo hende jeg fikk lyst til å hekle noe annet enn lapper etterhvert!  Da er det godt at Ravelry finnes, med sin uendelige mengde av både hekle- og strikkeoppskrifter.

Det er nettop på grunn av Ravelry jeg bestilte den siste boka: “ Knitted lace of Estonia”

IMG_0283_edited-1
Jeg har sett bilder av flere fine sjal strikket etter oppskrifter fra denne boka, og disse oppskriftene er ikke til salgs på Ravelry. Derfor måtte boka kjøpes, og planen er etterhvert å få strikket dette sjalet:

IMG_0284_edited-1Det heter Miralda’s triangular shawl. Bildet ble litt dårlig, så her er en lenke til sjalet på Ravelry.

Det mangler ikke på hverken hekle- eller strikkeplaner med andre ord. I tillegg er det flere andre ting som står i strikkekø nå. Det jeg trenger er mere tid til å få utført alle planene.

En annen ting jeg bruker en del tid på for tiden, er å finne ut hva jeg skal spise. I (minst) fire uker skal jeg leve på en diett uten gluten, sukker og gjær. Det betyr at ganske mye mat må utelukkes og det må litt nytenkning til. Det er fort gjort å synes litt synd på seg selv og på alt jeg ikke kan spise. Det finnes jo mye god mat uten disse tingene, og jeg setter derfor inn to bilder av gårsdagens måltider, som jeg kan se på hvis jeg blir for selvmedlidende.

IMG_0196 IMG_0189

Lunsj: røkelaks og eggerøre med tomater og sukkererter. Tre jordbær til dessert.

Middag (i stedet for pizza): serranoskinke med salat, tomater, soltørkete tomater, pinjekjerner, parmesan og pestodressing. Resten av jordbærene til dessert.

Begge deler smakte veldig godt, og det var ingen grunn til å syntes synd på seg selv her. Det er jo litt mer styrete å lage til eggerøre enn å ta seg en brødskive selvfølgelig, men det får jeg bare ta med. Dessuten har jeg en glutenfri versjon av knekkebrødene mine i ovnen nå for lettvinte måltider. Her har jeg rett og slett erstattet rugmelet med glutenfritt mel, så det var ikke så komplisert.

Ha en fin søndag!

Kommentarer

Kort og Søm sa…
Så fine bøker..(trenger noen flere bøker på dete mnet jeg også :O)
Og maten så veldig god ut!

Ha en fin søndag :o)
Snuppesnella sa…
Flotte og inspirerende bøker !

Er sååå nyskjerrig på heklenålene du har kjøpt ! Lurer nemlig på det samme.
Jeg er litt treg med å bestille noe på nettet. Liker helst å "ta" i det jeg kjøper..
Rigmor sa…
flotte bøker :) det sjalet var jo kjempe flott, kanskje må kjøpe den boka jeg også.. Den med alle lappene i har jeg også! Den er flott, men savner det samme som du gjør,men kanskje må prøve å feste dem sammen selv? lykke til med maten, det er kanskje litt greit å måtte tenke litt nytt av og til. Vi spiser liksom så mye av det samme synes jeg.
ha en flott søndag!
Hei!

Veldig fin blogg! Vi har kåret deg til ukens bevisste blogger i Grønn & skjønn bloggen.

http://gronnogskjonn.blogspot.com/2010/05/ukens-bevisste-blogger_09.html

Ha en riktig fin dag!
Hanne sa…
De bøkene hørtes smarte ut. Jeg er kun på bestemorrute stadiet når det kommer til hekling så en slik bok hadde kanskje vært en bra invistering :D
Sylvia sa…
Mmmmmmm, den maten ser god ut. Og jeg skulle gjerne ha spist den. Er litt matlei om dagen, og putter i meg noe, for ikke å gå i bakken. Sjokolade derimot....
sol sa…
Ser ut som du har kjøpt deg en fin blanding bøker. Lykke til med heklingen!
Lokki sa…
Tusen takk for bok tips - de er alltid velkomne!!
Og du er sveisent god på å strikke sjal, så det vakre du viser der kommer du til å fikse som en mester! Ja - det er du SÅ flink til altså!
Og en stor oppmuntrende klem til deg - for det er ikke bare bare å legge om kostholdet så drastisk.
Og da er det lov å synes litt synd på seg selv!!
Ut fra bildene å dømme er du en dreven kokk OG fotograf så dette går seg nok til min venn :))
Lykke, lykke til!!
Ønsker deg en herlig uke!
Stor klem fra Lokki
Hanna sa…
Jeg har knekket lese- hekle- oppskrift - koden:-)
Fikk et mønster jeg ikke forsto bæret av. Jeg " hang" i min lokale garnbutikk til jeg hadde skjønt en del og kom tilbake når jeg sto fast . Dette resulterte i en mengde sjal , heklet i alpakkagarn og englemasker!
Kan også anbefale ABC for hekleentusiaster ,damm forlag og Hekleglede av Frida Ponten , damm det og.
Det lønner seg ofte å lese om det samme ulike steder- ihvertfall har jeg utbytte av det. Ellers blr jeg fratatt heklenålen min på flyplassen i Firenze. Da ble jeg så forbanna og frustrert at jeg måtte finne noe annet å henge fingrene i . Bretting av papir feks;-)
Quiltefia sa…
Hei!! Oppklaring, det er 2 loppemarkeder i året, så det blir ca 17-18 år med loppis, ikke 35!! Han er bare 51!!:-) Morsomt at du vil lære å hekle!! Det er en fin avveksling fra strikkingen!! Bok nr 2 så morsom ut!! Sjal-bøkenen, fantastiske men litt vanskelige for mitt nivå. Da nytter det ikke å se på tv mens man strikker!! Lykke til med maten, du klarer det nok!! AnneK:-)
Sylke sa…
Lykke til både med hekling og ny diett! Hekleboka med lappene ser jo fin ut. Og så er det jo bare å sette lappene sammen til tepper etter ønske ;)

Ha en fin uke,
Klem fra Sylke
Ruth sa…
Jeg kjøpte meg sånne heklenåler jeg også. Kjempefine å hekle med. Skjønt, når jeg skal hekle lapper så får jeg hysteriske anfall etter den tredje lappen eller deromkring og må derfor kun hekle ting som kan lages av to lapper. ;)

Den sjalsboka tror jeg nesten at jeg MÅ ha. jeg har strikket mitt første estoniske sjal og det var skikkelig morro.

Lykke til med dietten. JEg driver så smått på med å prøve å finne ut av hva jeg kan og ikke kan spise jeg også, men jeg eier jo ikke selvdisiplin desverre.

Ha en fortreffelig uke.
Siena sa…
Den salaten så jo helt himmelsk ut - det minnet meg på at det er altfor lenge siden jeg har spist noe sånt!
Moan sa…
Sjalet er bare lekkert ut! Litt mer "hold" i det enn de mer tradisjonelle lace-sjalene.
Flotte bøker, kjenner at jeg blir sååå fristet!
Har det på samme måte som deg, jeg syns det er best med håndarbeid som ikke innbefatter symaskin.Det er for slitsomt, men av og til når abstinensen blir for stor blir det noen spede forsøk ved symaskina. Jeg har også gått til innkjøp av heklegarn, men har ikke fått kjøpt meg slike fine heklekroker enda..

Maten ser fantastisk ut, jeg forsøker også å holde en lignende diett. Har god hjelp av det, men det er litt krevende etter som det er litt dårlig utvalg på butikken.
Jeg ønsker deg riktig fine vårdager!
Klem fra Tingelingeling
Skulle du få problemer med heklingen, kan jeg gjerne stikke innom og vise, vi bor jo i/ved samme by. Bare gi meg et hint.
På den øverste boka holder hun forresten heklenåla på en snodig måte, syns jeg. Det er vel ingen fasitsvar på dette, men jeg syns det er mer naturlig å holde den mer som man holder en blyant.

Det aller viktigste hekletipset: Hold heklenåla løst og ledig - begynner man å klamre seg til nåla blir det fort vondt både her og der.

Jeg er sikker på du får det til uten problemer - du er jo så flink til å strikke, og det er en sammenheng her. Hekling er dessuten en mye enklere teknikk.

Ha en finfin tirsdag! Og maten så kjempegod ut!