Nye strikkeforsøk og tilfeller av tvil…

Jeg får liksom ikke startet ordentlig på noe nytt strikkeprosjekt for tiden. Jeg hadde jo nylig et innlegg om mislykkede forsøk, og det går tydeligvis ikke noe bedre nå.

Det er blitt gjort et par nye forsøk på jakke, som ble avsluttet fordi strikkefastheten var langt ute og kjøre. Siden jeg ikke har lyst til å gi opp jakkeprosjektet så raskt, har jeg forsøkt meg på en ny modell, nemlig: Folklore. I denne jakken kan jeg nemlig bruke Shetland supersoft garnet jeg kjøpte inn til forrige mislykkede jakkeprosjekt. Utfordringen med denne jakken, eller hvertfall en av dem, er at den i tilegg skal ha mange andre garnfarger i mønsteret.

Restegarnskurven ble endevendt og diverse nøster plukket ut og jakken ble påbegynt. Et lite stykke ut i strikkingen begynte tvilen og melde seg:

IMG_9733_edited-1

Ble fargesammensetningen egentlig vellykket?

IMG_9735_edited-1  
Og blir det ikke uoverkommelig mange tråder og feste etterhvert?

Garn som skifter farge på nøstet måtte være en mye smartere løsning på denne jakken. Planen var da å dra til en garnbutikk der utvalget er godt for å finne noe som passet. Siden formen min viste seg å ikke tillate slike utskeielser denne uken, måtte jeg isteden lete i garnkurven igjen. Kanskje et nøste Fabel i lillatoner ++ kunne egne seg?

Nytt forsøk var snart på pinnene og jeg hadde strikket omtrent like langt før tvilen begynte å melde seg igjen:

IMG_9781_edited-1

Ble egentlig dette forsøket noe mer vellykket eller var kanskje den første finere likevel? Jeg prøver å berolige meg med at den nok blir finere etterhvert, men jeg er slettes ikke overbevist.

Å tvilsstrikke som jeg kaller det når jeg ikke vet om jeg liker resultatet, er ikke så inspirerende. Så nå vet jeg ikke riktig hva jeg skal gjøre, om jeg skal fortsette eller kanskje begynne på en ensfarget variant i samme mønster. Gode forslag mottas med takk! Gjerne med alternative garnforslag til den fargerike mønsterborden.

I mellomtiden har jeg begynt å trøstestrikke et sjal. Hvor stor trøst det er er diskutablet i og med at jeg har klart å bli i tvil her også! Det kan ha “littegrann” med fargen å gjøre.  Frühling fra Wollmeise er en frisk og vårlig farge, men en farge jeg bare kan bruke med hell etter en usedvanlig solrik sommer.

IMG_9783_edited-1  
Det skal ikke være lett tydeligvis, men før eller senere løsner det nok igjen. I mellomtiden må jeg kanskje finne på noe annet, som å lese en bok kanskje?

Kommentarer

Tvilsstrikking er kjekdelige greier, det er så lite inspirerende!

Jeg synes Folklore gjør seg som ensfarget også, eller med garn med lange fargeskift som feks Drops Delight (se feks Lindses versjon på Ravelry) eller Kauni (veldig fargerik hulkrus på bloggen min). Det gjør også underverker for monteringa, tusen tråder er demotiverende.
Hm, dette var en vanskelig nøtt. Syns Meretes forslag over her var bra. Ellers så kan du jo surfe rundt på Ravelry mens du venter på at strikkegleden skal vende tilbake. Da får du ratt en idé (eller hundre) underveis også.
Ha en fin kveld!
Rigmor sa…
du er nå flink som prøver da! Det hadde nok ikke jeg gjort. Men jeg likte begge variantene jeg! Ta det DU symes er finest, tross alt du som skal bruke det.

Likte fargen til sjalet:) Skikkelig VÅR :)
ha en flott uke :)
Moan sa…
Du skal ha for at du forsøker!
Likte forslaget om å surfe rundt på jakt etter prosjekt som FRISTER!
Lykke til!
Sylke sa…
Det er ikke alltid like enkelt! Likte nok best den første varianten, men det ble jo mange tråder...

Sjalet synes jeg er fint. Liker knallfarger, og spesielt den du har på pinnene!

Ha en fin kveld, klem fra meg!
Skautrollet sa…
Ikke lett å bestemme seg, nei. Men det er jo viktig at du liker det selv. Jeg synes sjalet var kjempefint. Jakka tegner også bra.... Men kjedelig å feste tråder.
Uff da, du sliter nå. Har litt strikketørke for tia, blir bare småstrikk. Har begynt på en hekla duk kanskje den blir ferdig eller...
Er det våren som har tatt oss eller..
Jaja, lykke til med prosjektene dine i allefall.
Ha en koselig onsdagskveld, snart helga igjen :)
Torilpia sa…
Skjønner det er frustrerende å strikke noe man ikke er helt fornøyd med. Men jeg synes alt så bra ut jeg da .. :o)

Lykke til!

Klem!
Ruth sa…
Gjett om jeg kjenner meg igjen. Det er ikke få ganger jeg har gitt opp fordi jeg ikke kan bli enig med meg selv.
Jeg syns nr,2 ble finest, men der ser du, smaken er forskjellig. Men nr2 var kasnkje litt roligere i fargeovergangene.

Det grønne sjalet -det var bærre lækkert altså. Nydelig farge. Tenk så freidig det ville bli sammen med noe i lilla. Og det er noe jeg har lært rundt omkring på bloggene - en skal ikke være redd for farger. (jeg hr alltid vært litt pysete der)

Håper du og deg blir enige.
Sylvia sa…
Heisann
Så dumt at du ikke "får det til" for tiden, men jeg kjenner meg igjen. Da jeg leste det du skrev, tenkte jeg at jeg skulle anbefale sokker eller sjal, og jammen var du ikke igang med et sjal!! Passer ikke fargen deg, passer det kanskje til noen andre, og vips, så har du en gave!
Farmors sa…
Forsøk nummer to var lekkert spør du meg. Det er ikke noe å tvile på, gå for den! Nydelig mønster også, kanskje man skulle la seg inspirere...