Vårshopping!

Jeg har vårshoppet! Trangen til litt mer vårlige farger på garderoben har økt i takt med den fallende snøen i det siste. Derfor ble fristelsen for stor da jeg fant dette antrekket som bar forlokkende bud om varmere dager.
IMG_8886_edited-1
Jeg hadde imidlertid en lang moralsk diskusjon med meg selv i prøverommet om hvorvidt jeg virkelig kunne kjøpe en heklevest i butikken, istedenfor å lage den selv. Til slutt ble jeg enig med meg selv om at siden jeg har så liten hekleerfaring var det veldig fornuftig å ha en modell å gå ut i fra hvis jeg skulle prøve meg på egen hånd. Vips så var handelen gjort med ganske god samvittighet. Litt rart at det har blitt sånn at det nesten er sløsing å kjøpe noe som kan lages.
IMG_8888_edited-1
Jeg kom også på at jeg hadde oppskrift på en vest med lignende fasong i en heklebok hjemme, og at det derfor kanskje ikke var umulig å lage en variant selv.
Hekleboka heter “Moderne hekling” og er skrevet av Vibeke Lind. Den norske utgaven er fra 1976 og jeg synes dette er en helt herlig bok. Denne boka har tålt tidens tann utrolig bra og har flere oppskrifter jeg kunne tenke meg å lage.
heklebok
Boka er ikke basert så mye på nøyaktige oppskrifter, for de mer avanserte tingene er det meningen man skal bruke grunnoppskriftene og la seg inspirerere og som det står: “male med heklenålen”. Så også for vesten i boka, som heter “vest i frie former” og er basert på fri hekling etter snittmønster.
IMG_8974_edited-1
Vesten er en skikkelig 70-talls hippievest. Jeg synes den er morsom, og den kan jo lages i en litt mer avdempet variant. Det jeg tviler mest på her er om hekleferdighetene mine holder til et såpass avansert prosjekt. Jeg tror jeg likevel skal gi det et forsøk etterhvert, det verste som kan skje er jo at jeg ikke får det til. Noe som selvfølgelig er frustrerende, men neppe skadelig.
Først skal jeg uansett være flink å gjøre ferdig noen andre prosjekter som står i kø, så kan tanken på hippievesten min modnes litt så lenge.
Ha en fortsatt fin uke!

Kommentarer

Quiltefia sa…
Male med hekklenåla!? Hørtes vanskelig ut!? Men antrekket var fint!! Noen ganger er det billigere å kjøpe et ferdig plagg, enn å kjøpe garn og mønster.... Og mye forterer!! Ha en fin dag!! AnneK:-)
Hei!
Kjempeflott vest du har kjøpt deg... :O) Skjønner følelsen din, for i fjor kjøpte jeg meg et heklet skjerf som jeg sikkert kunne heklet selv. Dyrt var det også... ;O)

Den hekleboken din så veldig flott ut, litt av en skatt å eie en sånn spennende bok. Syns det teppet på forsiden av boken så veldig fint ut også!

ha en strålende dag!
Ruth sa…
Lekkert. Jeg syns det er så herlig med sånne frekke farger sammen. Jeg vokste opp i en tid da de med rødt hår ikke måtte bruke rødt og blått og grønt ikke gikk sammen og hva det nå var alt sammen.

Fin vest også, selv om jeg er siker på at du kunne ha heklet den selv. Det fine med hekling er jo at man kan rekke opp litt underveis uten at det er den helt store jobben. Og jeg har sett litt på frihekling - det ser jo utrolig spennende ut.

Vesten din under her ble flott også og du er så slank at selv om den kanskje ikke er så stor så sitter den som et skudd på deg. Har aldri prøvd garnet, men kanskje det blir mykere når det blir vasket? Flott var den i hvertfall.

Ha en super dag.
Kelsina sa…
Kjempefin vest du har kjøpt. Håper våren har vett til å komme snart.
Den vesten fra boken din er nok ikke så vanskelig å få til. Det klarer du!
Tino sa…
Så fin vest du har kjøpt, og vårlige farger på antrekket ditt. Lekker vest du har strikket i innlegget under også.

Ønsker deg en fin dag videre.
Klem t
Moan sa…
Må innrømme at jeg likte 70-tallsvesten, ja!
Godt med ting folk legger merke til. Kanskje ikke hver dag, men sånn innimellom.. :-)

Ha en flott uke!
Så fint og fargerikt antrekk - ga vårfornemmelser!
Og for en flott heklebok! Synd det ikke finnes sånne bøker nå for tiden, jeg skulle vært først i køen. På Ravelry er det noen grupper som driver med "Freeform crochet" eller hva det nå heter - mye rart og noe fint. Man trenger jo egentlig ikke oppskrift når man hekler - det er bare å hekle i vei og prøve underveis (og håpe det beste...). Jeg er sikker på du får det til!
Torilpia sa…
Likte den kjøpte vesten veldig godt jeg .. herlig kombinasjon de to plaggene og fargene.

Hippie-vest ja .. blir spennende å se hvilke farger og om du får det til .. :o)

Lykke til uansett!

Ha en fortsatt super uke - klemmer!
Sylvia sa…
Den boka har jeg bladd i på Biblioteket, og man blir så kreativ når man ser i den. Tror også at Tine Solheim har blitt inspirert av den. Har du sett hennes heklemodeller i bøkene hennes?
Ja, nettopp sånn tenker jeg også.....når jeg ser strikkede og heklede tøy i butikken. Men jeg har gjort som deg, kjøpt det, og sett etter mønsteret og laget min egen verson. Litt gøy det også!!
Nå må jeg løpe.....skal på jobb!
Sylke sa…
Artig vest du har kjøpt deg ;) Kjenner tanken "dette kan jeg lage selv" - men så har man jo ikke kapasitet til alt heller! Da må det vel være greit å kjøpe :)

Når du prøver deg på fri hekling, blir du fort vant med det. Hekling er lett å forme, bare man har knekt koden. Og hvis du mister en maske, så rekker du heller ikke alt opp nedover... Kanskje det blir mer hekling her etter hvert? ;)