Påskestart

Det blir hjemmepåske på oss i år, og det synes jeg i grunn er ganske deilig. Ingen pakking og stress for å komme avgårde noe sted. Vi skal bare kose oss og slappe av i Oslo, med en liten avstikker til Hedmarken for familebesøk og en overnatting.

IMG_9353_edited-1 
Så da har vi funnet fram påskepynten og det var fort gjort, for det var ikke mye. En del av det hjemmelagede bar  i tillegg preg av å ha hatt en litt uheldig overvintring sammen med kofferter og bager.

Den viktigste pynten vår er malte egg, som skal henge fra kvister. Disse kvistene må plukkes/kuttes i  hagen, noe som innebærer tråkking i dyp, råtten snø. Planen er smart nok å delegere denne oppgaven i år, så da er jeg ganske spent på om det dukker opp noen kvister etterhvert.

Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe trollhasselkvister i blomsterbutikken, for jeg synes de er så fine og elegante med de snodde grenene. Da jeg oppdaget at hver lille kvist (og de var små) kostet 130 kr., trådde sparsomhetsgenet mitt inn for fullt, og når det blir aktivert er ingen overtalelse mulig.

Mannen kaller uansett all sesongpynting jeg bedriver for “takras-pynting”.  Det høres jo ikke akkurat ut som den aller mest elegante måten å gjøre det på. Han har nok rett (dessverre) for taktikken er jo bare å ta det som ligger i esken fra i fjor og spre utover eller sammen alt ettersom. Ingen planlegging eller innkjøp av figurer eller farger som passer sammen. Litt frekk synes jeg nå han er likevel selv om han kanskje er inne på noe…

IMG_9352_edited-1
Jeg tror uansett jeg heller vil bruke tiden til å strikke på genseren min: Olive. Den strikkes ovenfra og ned, og jeg har akkurat delt fra ermene. Jeg strikker i Wollmeise og på pinne 3,5 så det går ikke så fort. Jeg tenkte jeg skulle utfordre meg selv med å bli ferdig i løpet av påsken, men allerede da jeg tenkte tanken forekom den meg litt ambisøs. Jeg skal imidlertid prøve så godt jeg kan, det skal være mitt påskeprosjekt.

God påske til alle som ikke har pc- og internetfri i påsken!  :-)

Kommentarer

sipusa sa…
God påske til deg også! Fin påskestart du har fikset og den genseren ser ut til å bli flotters:-)
Petronella sa…
God påske til deg, og lykke til med srikkingen =)
Lokki sa…
Takras pynting, makaløst festelig begrep!, men å si det om din pynting, nei det var nå å gå litt i lengste laget...
Jeg kjøpte trollgrener på IKEA for noen år tilbake, og de var veldig rimlige. Jeg fikk også bakoversveis og sjelvende stemme da jeg hørte prisen på noen slappe kvister i en blomsterforretning.
Lykke til og kos deg med den søte pynten din!
Og som vi to er enige om det MÅ ikke pyntes og om det skal synes jeg taras pynting hørtes skrekkelig morsomt ut!
Ønsker deg en strålende påske og jeg tipper han ikke sier at du strikker som et takras :))
De varmeste hilsninger til deg min kljære bloggvenn!
Klem Lokki
Frk. Chilli sa…
Åååå så fin Oliven din blir, gleder meg til å se den ferdig:) Jeg elsker fargekomboen din:)
Ønsker deg og dine er herlig påske!!!
Sylke sa…
Var så heldig å sikre meg noen trollhasselkvister fra min gamle hage før jeg flyttet inn i nytt hus ;)

Antar vi blogges før påske :)

Ha en god mandag, klem
Judith sa…
Kjempefin farge på Oliven din! Den kommer til å bli nydelig!
God påske.
Turid sa…
Hei, takraspynting eller ikke, det er vel slik de fleste gjør det. Er ikke noen poeng i å kjøpe inn dyre saker for disse dagene. Syns den beste pynten er de fine tinga som barna lager og noen blomster da.

Så spennende strikkeprosjekt du holder på med. Ønsker deg en riktig god påske. Turid
Hjemmepåske her og. Syns det er deilig - påske på fjellet er bare stress og mas etter min mening. Særlig siden det er spådd regn hele påsken. Genseren ser spennende ut! God påske til deg også!
Ruth sa…
Det er sånn jeg pynter jeg også - jeg tror "takraspynting" er normen blandt oss vanlig dødelige. ;)

Lekker genser og fargekobinasjonen er herlig.

Ha en super bypåske.
Maria sa…
Å, den genseren der tror jeg blir super fin. Kos deg videre med strikkinga.
Sylvia sa…
Heisann
Jeg er ingen påske-pynte-fantast, så hr er det fravær av gult. Jo, det var visst litt gult på den nye duken min, fra Marimekko.....pluss etpar kyllinger som snuppa hadde laget. Ellers er det fri for påske her.
Vi venter gjester om noen timer, så forberedesene til et lammelår er allerede i gang. Det er mannens jobb. jeg skal lage desserten, som blir appelsinris, nam nam
Jeg har jo bloggfri i påsken, og det var deilig, men nå måtte jeg titte innom for å se om det var noe nytt.......
Ønsker deg er fortsatt fin påske, Vibeke.Pst: SYLVIA ...ikke glem Aèn.
Takraspynting, jeg lo godt, det er det samme vi bedriver.
Så fin genseren blir!! Og mye annet fint du har laget her inne også.
Hanne sa…
For en nydelig genser! Tøft og flott fargevalg!

Ang påskeris - i år fant jeg kunstige seljekvister på Europris, med musører og gåsunger, og absolutt akspetabelt naturtro utseende. Betalte 125 kroner for en bukett med fem fyldige kvister. Vi har pollenallergiker i huset, derfor er det mange år siden sist jeg har fått pyntet påskeris.
(Og i årene før det "glemte" jeg uansett å ta riset inn tidsnok, for som du sier - det kan være gruelig når snøen ligger tjukk...)