Oppsan! Der var jeg visst igang med sjal igjen likevel…

For et par innlegg siden, proklamerte jeg at jeg skulle ha en pause fra sjalstrikking. Planene for videre strikking har vært mange. Et par vårvanter stod høyt på ønskelisten og jeg tenkte derfor at jeg skulle prøve meg på Eisblume (Ravelry-lenke) som er lekre men ganske avaserte vanter(for meg) med mye fletter. Mønster ble kjøpt inn og garn valgt ut.


IMG_9193_edited-1


Det anbefalte garnet i oppskriften er Wollmeise 100% merionoull. Det har jeg jo, til og med i den særdeles nydelig fargen Die Auster.

Problemet var bare strikkefastheten – den stemte ikke! Vanligvis har dette garnet en strikkefasthet på 28 masker per 10 cm på pinne 2-2,5. I oppskriften skal det imidlertid være hele 36 masker på 10 cm. Ikke tale om at jeg fikk til det maskeantallet, selv om jeg gikk ned til pinne 2, som er nesten tannpirkere etter min mening. Å bruke masse tid på å lage alt for store vanter virket som et noe tvilsomt prosjekt.

Dermed var det over til neste strikkeplan:

 


Genseren Olive var det neste som stod på ønskelisten over strikkeprosjekter. Denne genseren skal ha kontrastfarger langs halslinningen, ermene og i livet nede. Jeg hadde fargene klare, og prøvelapp ble strikket her også.

IMG_9202_edited-1

Så viste det seg at det ble altfor lite kontrast med de utvalgte fargene (Wollmeise Amethyst dark og Pfauenauge). Dermed ble også dette prosjektet lagt på is inntil videre.

Disse to litt mislykkete forsøkene på å strikke noe annet, resulterte i at jeg plutselig var i gang med et nytt sjal igjen. Det er ikke egentlig et sjal, men et stort skjerf eller svøp.

 

IMG_9205_edited-2

 Muir heter dette mønsteret og det er gratis. Det er en florlett, svær sak som antagelig vil ta masse tid å fullføre.

Det er foreløpig en glede å strikke dette, siden mønsteret er greit og logisk å følge og det allerede nå ser ut til å bli en virkelig flott sak etterhvert.

 


Jeg har fundert litt på dette med strikking og hvilken betydning det har for fått for meg det siste året.  I og med at helsen setter ganske store begrensninger for livet mitt for tiden, har strikkingen blitt et “fristed” der det er desto viktigere å ikke ha begrensninger.

Det gir meg stor glede og frihet å velge strikkeprosjekter kun ut fra hva jeg har lyst til og fornøyelse av å strikke akkurat nå. Jeg har derfor bestemt meg for at dette er mitt lille, men viktige frirom hvor jeg ikke strikker noe av plikt eller fordi jeg må. Strikkingen skal være lystbetont og avslappende, og til tider kan det  nesten være litt meditativt. Strikkingen har dermed blitt en viktig del av livet mitt slik situasjonen er akkurat nå.

 IMG_9209_edited-1

 


Over til noe annet (ikke noe helt annet kanskje, det er visst fortsatt strikking det handler om): da jeg tok bilder av garnet til de to ikke påbegynte strikkeprosjektene mine, slo det meg at den grønnturkise fargen kanskje kan brukes sammen med den lilla i genseren Olive og gi passe kontrast!

Ny prøvelapp må strikkes og fortsettelse følger! Kanskje dette blir påskestrikk i år?

Kommentarer

Lekkert skjerf/sjal! Hvem hadde vel ant, da man meldte seg på 10 sjal i 2010,, at det fantes slike uhorvelige mengder med lekre oppskrifter der ute?!

Jeg tenker som deg når det gjelder strikkingen. Det er jo tross alt ikke så veldig morsomt å sitte på sidelinjen og se livet fare forbi, uten å orke å engasjere seg nevneverdig i det. Men da er i hvert fall strikking en hyggelig, fargerik, kreativ og meningsfylt aktivitet man kan greie. Kanskje ikke helt hva man opprinnelig hadde planlagt å bruke sine beste år på, men det gjelder jo å gjøre det beste ut av det :-).
Ha en fin kveld!
Sylke sa…
Du har det på mange måter slik med strikkingen som jeg har det med heklingen! Vi skal kose oss med det... :)

Det er ikke alltid like enkelt å finne ut av prosjektene - blir spennende hva du kommer fram til! Fint garn er det i alle fall. Lykke til ;)

Klem
Torilpia sa…
Flere spennende prosjekter på gang ser jeg. Gleder meg til å se ferdig resultat :o)

Er så enig med deg i at det bør være avslappende og "terapi" å drive med håndarbeid. Synes du har en veldig sunn og flott holdning til dette.

Kos deg med strikkingen og ha en super onsdagskveld - klemmer!
Så mye flott du har på gang. Ble fasinert av sjalet du strikker.... Må se litt mer på det. Ønsker deg en fortsatt god uke.
mimouna sa…
Måtte sjekke mønsteret på Muor, det blir nydelig! Og de to nøstene dine passet fint sammen synes jeg. Grønt og lilla er en lekker kombinasjon.

Synes du har en fin instilling til strikkingen jeg. Det skal være kjekt, det er så mye annet i livet som tar krefter. Så da er dette et fint påfyll.
Farmors sa…
Det sjalet ser bare helt nydelig ut, venter spent på fortsettelsen!
Ruth sa…
Jeg har brukt halve kvelden på å rekke opp et sjal jeg har strikket på i 3 dager. :( Jeg tenkte at nå skal jeg strikke noe annet for en gangs skyld - har sittet på Ravelry nå, men der har de bare sjal - eller er det MEG? ;)

Strikking ER meditasjon det. Og man skal kose seg med det. Vi er så enig så enig.

Grønt og lilla er rålekkert sammen - og det syns jeg er veldig rart. Men fint blir det.
Sylvia sa…
Hi hi...der kjenner jeg meg igjen. Begynner på noe nytt...kjempeivrig etter å sette igang....og så blir det ikke sånn alikevel!! Men strikkeprøver strikker jeg altså ikke!!! Veldig dumt, men jeg har ligsom ikke tid til det!
Sjalet/svøpet ditt blir flott. Gleder meg til å se det ferdig. Ser lett og herlig ut!

Det du sier om strikking er jeg helt enig med deg i. Nå har jeg det litt motsatt av din situasjon, siden jeg er full av energi, og må bruke det opp. Å sitte lenge og se i et ukeblad er ikke min stil, derfor er strikking helt perfekt, siden jeg da kan gjøre mange nyttige ting på èn gang.
Og det å være kreativ gir meg ny energi, så her skjer det mye. Får jeg ikke strikket en dag, blir jeg ganske sur og irritert!!!! best å ha strikketøyet innen rekkevidde....derfor er det overalt i stua, he he.....
Ha en fin dag!! klem
Bodil sa…
Det blir eit nydeleg sjal i ein flott farge :)