Fingervanter, pulsvanter, håndleddvarmere…

Kjært barn har mange navn, og hva som er det vanligste navnet på denne type vanter er jeg sannelig ikke sikker på. Jeg er i hvertfall sikker på at jeg har strikket et par Andrea’s mitts som det heter på engelsk.

 IMG_9164_edited-2

IMG_9154_edited-2

IMG_9155_edited-2

Jeg har strikket et sjal som passer til tidligere, og i da jeg la det ut på bloggen, var jeg så heldig å få tips og hjelp av flinke bloggdamer til problemer jeg hadde i forbindelse med strikkingen. Så takket være Ruth har jeg lært å felle av med jukseheklepicotkant. Det gjorde jeg på pulsvantene og det fungerte som bare det, selv om jeg ser i ettertid at jeg kunne vært litt mer raus med luftmaskene for det ble veldig beskjedene picoter.

Av Anne fikk jeg tips om å hekle på picotkant etterpå, så det skal jeg gjøre på sjalet.  I tillegg fikk jeg også hjelp fra Sylke om hvordan man  plukker opp masker med heklenål. Det er veldig morsomt å få  så mange gode råd, tusen takk!

At jeg klarte å strikke den ene pulsvanten ganske mye strammere enn den andre er det nok ikke så lett å få gode råd for. Merkelig at det skal være mulig når jeg strikket begge i løpet av såpass kort tid som tre dager? Mannen mente jeg burde strikke en ny, men det gidder jeg ikke! Jeg har jo bestemt meg for at det jeg lager ikke trenger å være perfekt, så da skal jeg klare å leve med en vante som er litt løsere enn den andre.

IMG_9178_edited-1

Da har jeg for første gang strikket et sett! Nå mangler jeg bare lue…

Mønster: Andrea’s mitts
Garn: Drops Alpaca
Mengde: 30 gram (100 gram til sammen med vanter og sjal)
Pinner: 3
Prosjektside på Ravelry

Kommentarer

Sylvia sa…
Heisann. Flotte pulser som matcher sjalet du hadde strikket tidligere. Jeg ville også sagt som Anne, at jeg helst ville heklet disse picotene, men så fikset du det selv, da.....fine ble de.
Jeg lærte å hente masker med strikkepinnen av vivian Høxbro, som jeg var på kurs med i høst, men bruker også en heklenål. Går fint som bare det!
Butikken jeg jobber i ,ligger i Porsgrunn, og det er en Husflid-butikk. Ca 2 timers kjøring fra Oslo, så du kunne jo tatt deg en liten tur en gang, vet du.....;)
Kort og Søm sa…
Dette var et fint sett!
God søndag :o)
LivM sa…
Nydelig sett du har laget. Ja det er utrolig hva man kan lære av bloggedamer! Det er bra!
Jane sa…
Så flot og lækkert et sæt du har strikket. Jeg har også opskriften på sjalet til at ligge, men skal lige ha´ fundet ud af hvilke farver jeg skal strikke det i.
Lokki sa…
De var helt utrolig stilige, også lilla da gitt!
Nydelig!
Også fikk du jo frem fargen ved å putte inn den appelsinen, skal si du vet hva du driver med :))
Helt enig med deg, ting trenger ikke være perfekt, litt forskjell på størrelsen bryr vi oss ikke om, superfine de du har laget!!
Ønsker deg en nydelig søndagskveld!
Klem Lokki
Bodil sa…
Flott sett du har laga, i fine fargar. Ha ei fin veke :)
trinemamma sa…
Flotte farger og nydelig håndverk!
Sylke sa…
Så fine pulsvarmere, de passer jo perfekt til sjalet!

Det er godt vi kan gi hverandre gode råd og lære av hverandre - det er mye inspirasjon i bloggeverden!

Ha en god søndagskveld,

klem
Tino sa…
Disse var skjønne og passer jo ypperlig til det lille sjalet. Stilige bilder!
Klem T
Lenedyret sa…
Oppskrifta på sjalet har eg sett på mangen gongar, men litt vel mangen prosjekt liggande til å byrjar på eit til. Var ikkje klar over at der var pulsvarmarar og. Ny favoritt på ravelry dette.

Fargane du har strikka i var skikkeleg flotte, me like big time :)
Mette sa…
Gratulerer. Heilt nydeleg og flotte fargar og nyansar.
Nydelige pulsvarmere du har laga og saman med sjalet vart det eit flott sett:))
Dette ble lekkert!!!
Jeg hadde først bestemt meg for at jeg ikke skulle strikke Andreas, men nå ser jeg så mange lekre løsninger rundt på bloggene, så jeg revurderer sterkt.

Det finnes faktisk et tips for å unngå at votter/sokker etc skal bli ulike store. Noen strikker jo begge samtidig på en lang rundpinne, men det liker ikke jeg. Jeg strikker i stedet begge vantene samtidig, på hvert sitt sett strømpepinner - litt på den ene, litt på den andre osv. Likevel har det jo hendt at den ene blir litt større enn den andre :-S Men stort sett går det bra. Ha det bra!