Uglamorøs suksess!


Vesten er ferdig og jeg er i grunnen veldig fornøyd med resultatet!


Underveis var jeg veldig i tvil om hvordan vesten ville bli. Garnet var grovt og litt stivt å strikke med og fargen tenderte mot gråbeige. Følelsen av glamour var veldig lav under strikkingen for å si det sånn. Nå når den er ferdig synes jeg fortsatt den fremstår som uglamorøs, men siden jeg i grunnen er ganske uglamorøs selv også, så tror jeg vi kommer til å passe sammen som hånd i hanske.
Fasongen er kledelig og fargen passer til det meste, så dette blir nok en skikkelig hverdagsvest som vil bli mye brukt.




Det ble litt tull med størrelsen på denne vesten. Jeg strikket prøvestripe (for liten til å kunne kalles lapp) og fant ut at strikkefastheten passet helt fint. Da jeg begynte å strikke synes jeg likevel vesten ble kjempestor og begynte på nytt med et lavere maskeantall enn det den minste størrelsen i mønsteret hadde.

 I ettertid skjønner jeg at det nok var fordi man skal legge ut så mange masker for å få tøffelmønsteret at den virket så vid i starten, men dette jevner seg ut etterhvert siden det skal tas inn igjen like mye. 

Siden jeg hadde færre masker, ble det altfor trange ermhull så jeg måtte rekke opp igjen ned til mønsterborden. Jeg la opp noen flere masker før ermhullene og felte også seks masker under hver arm for å få bedre plass. Nå er den bedre, men fortsatt ikke romslig. 


Andre fravik fra mønsteret er at jeg har seks mønsterrepetisjoner istedenfor fire for å få litt mer lengde. Jeg har også heklet kant langs sidene foran for å få vesten litt videre. 

Det er sjelden jeg strikker et mønster flere ganger, men her er det godt mulig jeg gjør et unntak og lager denne i en mer fargerik versjon også.

Mønster: Tøffelcape (mønsteret selges kun sammen med garn)
Garn : Wilferts Pisa (økologisk garn)
Garnforbruk: Litt i underkant av 250 gram
Pinnenr: 5
Knapp: Horn- eller beinknapp fra Du Store Alpakka


Jeg ønsker alle som er innom en fortsatt god helg!

Kommentarer

Sylke sa…
Dette har blitt en fin vest, i rustikk stil ;) Det var bra at du fikk den til å passe til slutt. Men du kom jo raskt i mål, selv om du måtte rekke opp. Det ble også fint med heklekanten!

Ha en fin helg, klem fra meg!
Denne ble jo kjempefin!! Syns fargen er helt herlig - og som du sier kommer det til å bli en deilig hverdagsvest som passer til alt og matcher alle farger. En sikker vinner, spør du meg!
Hanne sa…
Jeg synes vesten din ble helt nydelig jeg! Den passet veldig godt på deg også! Synes du har god grunn til å være stolt av deg selv!! Ha en fin lørdag!!
Bodil sa…
Det var ein flott vest som du kledde godt! Ha ei fin helg :)
gyldenkron sa…
Den ble kjempefin, og sikkert en vest som kommer til å bli brukt mye.
Sylvia sa…
Grattis med kjempefin vest! Den ble jo fin på også, selv om du mener den er for liten. Jeg er nå i den 2 "tøffelen", og det går tregt......Silketweeden er litt sjør, og jammen klarte jeg ikke slite en maske i går, som jeg måtte knyte sammen igjen, he he...
Og jeg skal ha min like sid som din, kanskje lengere....

Ja, selvfølgelig. jeg kjente igjen den jakka du hadde gjort, fra Strikk i en fei. Har du kjent igjen MIN jakke da? (den er strikket i grått Kitten mohair i boka) Det er bare å sette igang, vet du.
Ha en fortsatt fin lørdagskveld!!
gURo sa…
Nydelig vest:) Den passet deg perfekt:)
Quiltefia sa…
Hei!! Tøffelcapen,(morsomt navn!!) ble kjempefin!! Vester er utrolig praktiske plagg!! Og det skulle ikke forundre meg om vi kommer til å trenge ullklær til langt uti mai.... AnneK:-)
amylin sa…
Den ble veldig fin!
IngridJR sa…
Så fin den ble! Det er kjedelig å rekke opp, men da er det desto deiligere å bli ferdig. Denne har du god grunn til å være fornøyd med! Ha en fin søndag!
Lokki sa…
Nydelig vest! Nydelig farge! Og helt nydelig på deg!
Jeg liker stilen din godt, du ser strålende ut!
Flott med den grønne genseren til og smykket toppet det helt. Flott ❥❥❥
Ha en strålende søndag!
Klem Lokki
sipusa sa…
nei glamour?
Men jeg synes den ble veldig fin:-)
På også! Det er bra saker at du tar bilde med deg i med på bloggen, man ser så mye bedre hvordan klær ser ut når de er på!
Så flott vest du har laget!
Torilpia sa…
Den var kjempefin altså .. regner med du har brukt litt tid på dette ja .. spesielt med tanke på opprekking og hekling.

Blir spennende å se om du finner på å strikke den i en annen farge også .. :o)

Ha ei flott ny uke - klemmer!
Nydelig! Den havnet på to-do-lista etter å ha sett den flotte utgaven din.
karna sa…
Den ble kjempefin, og tusen takk for masse inspirasjon til å komme i gang med min igjen. Mønster og garn har jeg hatt liggende, og nå i vinterferien tenkte jeg og prøve meg. Men jeg rekte opp, nå skal jeg begynne igjen ,-)
annicken_j sa…
nydelig vest!! skulle ønske jeg kunne strikke!
ha en fin dag :D