Resirkulert jakke versjon # 1


Cirkakardigan strikket i Rauma 3-tråds på pinne nr 4

For en god del år siden (minst femten) begynte jeg på en Setesdalskofte i Rauma 3-tråds strikkegarn. Den ble aldri ferdig og i sommer ble den til garn igjen. Mer om det kan du lese her. Masse garn ble det, siden jeg for en gangs skyld hadde kjøpt inn nok til hele genseren.



Jeg er egentlig ikke så glad i å ha et stort garnlager. Det stresser meg litt siden jeg synes jeg må få brukt det jeg har liggende før jeg kjøper nytt. Å kjøpe nytt garn gjør jeg jo likevel, så for å eliminere dårlig samvittighet bestemte jeg meg for å strikke jakke av det brune garnet. Jeg har lenge hatt lyst til å strikke en jakke ovenfra og ned og som sagt så gjort. Utgangspunkt for jakken ble møsteret Cirkakardigan som jeg fant på bloggen Slagt en hellig ko.

Dette strikkeprosjektet hadde jeg egentlig sett for meg skulle bli et langtidsprosjekt med ramme på et år. I stedet ble den ferdig på en drøy måned. Det var ikke fordi det var så morsomt å strikke den, for Rauma-garnet var stivt og garnet gled slett ikke lett på pinnene. Det var snarere den store sjansen for at det ville blitt liggende i strikkekurven på ubestemt tid, hvis jeg først la det fra meg. Siden jeg tydeligvis har blitt ganske sta med tiden, er jeg mye flinkere til å fullføre prosjekter enn tidligere. Så denne jakka måtte bli ferdig før morsommere prosjekter ble påbegynt.

Siden jeg har hatt så lang strikkepause har jeg ikke så stor erfaring med å strikke jakker. Men, erfaringen så langt er at det er sannelig vanskelig å strikke en jeg er ordentlig fornøyd med! Så også med denne, og da Femtenåringen sendte meg et par strikkerelaterte vitsetegninger fra Nataliedee.com så passet det utrolig godt til følelsene jeg hadde i forhold til jakken akkurat da:





For første gang prøvde jeg å blokke en jakke, siden jeg hadde tatt inn litt mye i siden og den var litt trang i livet. Det eneste som forandret seg var armene. De ble 6-7 cm lengre helt uten at jeg hadde noe strekk på dem. De var nemlig akkurat lange nok i utgangspunktet. Ikke helt vellykket med andre ord. Jakka ble også for vid i halsen, men det har jeg faktisk klart å ordne på med å hekle to runder.



Jeg var i utganspunktet veldig fornøyd med disse tinnhektene. Gjenbruk det også, siden de har vært brukt i kofter tidligere. De er litt nostalgiske og minner meg om en blå setesdalskofte jeg hadde da jeg var liten. Jeg synes hektene pynter opp den litt kjedelige jakken. Men, for det er selvfølgelig et men her også, frysepinn som jeg er så liker jeg best jakker med ordentlig knapper og lukking hele veien ned. Jeg er ikke så fornøyd med at den er åpen foran. Jeg vurderer derfor å prøve å hekle knappestolpe og sette i knapper isteden.

Det er derfor mulig det kommer en versjon #2 av denne jakka. Det er jo synd å sprette ut hektene, men jeg har ikke lyst til å gi meg før jeg er mer fornøyd. Det er jo ganske mye arbeid lagt ned i denne jakka, strikket nesten to ganger som den er...

Fortsettelse følger...


Kommentarer

gyldenkron sa…
Er det den du har på deg på øverste bildet? I så fall var den kjempefin. Skjønner at du vil gjøre noe med den hvis du ikke er fornøyd selv, for ellers blir den nok ikke brukt. Men jeg synes den var nydelig, så det er bare å sende den over fjellet hvis det gir deg bedre samvittighet ;) Ha en fin helg.
Kort og Søm sa…
Jeg syns jakken ble kjempe fin!
Strikk heller en til og ha knapper hele veien ned på den, synd å ødelgge den fine lukkingen her...*smiler*...

Kjenner meg igjen med å å bli ferdig med ting, legger jeg prosjekter vekk en stund...ja,da er sjangsen ganske stor for at de ikke blir ferdige... :o)

Ha en god helg!! :o)
Gurimalla! sa…
Kjempefin jakke! Synes hektene passet veldig godt.
Rigmor sa…
jeg synes den var kjemåe fin. Du passet den! Og hempene var flotte og gjorde det ekstra lille og oppbrettet på ermene passet inn.
Dumt at ikke du likte den da, for det er jo du som skal bruke den!
Men fint med gjenbruk slik :)
Ha en flott helg!
Jakken ble kjempeflott..., men det var da nesten litt synd å rekke opp den flotte setesdalskoften du hadde kommet så langt på... :O)

Jeg har faktisk også blitt flinkere til å fullføre prosjekter jeg begynner på... :O)

ha en fin helg!
Bodil sa…
Jakka var jo kjempefin syns eg! Og du kledde den veldig godt. Ha ei fin helg :)
amylin sa…
Wow, så flott jakke.
Torilpia sa…
Jeg synes også jakka ble kjempefin .. :o) Likte både hektene og oppbrettene - samt at det ikke var lukking helt ned. Men det er jo du som skal ha den - blir spennende å se ferdig resultat :o)
Du kledde den i alle fall slik den er også ..

Ha en kjempefin helg - klemmer!
Wenche/chawo sa…
Jakka var kjempefin syntes jeg.Ha en flott helg.
Xhantippe sa…
Den jakken var utrolig flott!
Syns jakka ble søt jeg! Med hensyn til blokking er balsam undervurdert.. Prøv med litt balsam i skyllevannet,- det virker i alle fall kjempegodt om noe skulle krympe i vask!
Ønsker deg ei riktig god helg!
syglad sa…
Dette ble da en knallfin jakke..
Ønsker deg en flott helg :-)
Hennes sa…
Super fin jakke..

Ønsker deg en flott helg.

Klem Linda..
Sylke sa…
Synes det ser fint ut med tinnhektene! Men når du fryser, må du jo finne på noe annet... (Jeg har selv vært der og liker også best knappestolper!) Ellers er det jo fint at du fikk brukt garnet igjen!

Jeg liker heller ikke å ha et stort garnlager. Men i det siste har jeg økt lageret mitt - trengte garn til restene, og da blir det etter hvert enda flere rester - og prosjekter... Men nå får det holde for en stund!

Ha en god helg, klem :)
Ruth sa…
Den jakken ble da lekker, sitter som et skudd på deg gjør den også. Du skulle vel ikke være litt for kritisk? :)

Og lange ermer kan være et pluss. Godt og varmt med oppbrett og skulle armene dine bli lengre med alderen så passer de da, vet du. ;)

ha en super helg.
Sylvia sa…
Jeg synes jakken ble kjempefin!!! Så flott at du kunne bruke garnet om igjen. Forøvrig kommer det et nytt garn fra Rauma nå (Mitu) som er som 3-tråds, men en blanding av Ull og Alpakka, med masse flotte farger.(jeg jobber med garn)
Ellers synes jeg du har en fin blogg, jeg kom tilfeldigvis innom her, siden jeg var på en bloggrusletur.
Skautrollet sa…
Kjempefin jakke synes jeg. Gir en god følelse å kunne bruke opp noe av det man har liggende....