To nye prosjekter på pinnene.

Det vil si det ene er ikke helt nytt. Sjalet på bildet under har jeg holdt med i snart to uker, men det går såpass sakte at det fortsatt føles som nytt.



Dette er sjal nummer to av de ti jeg håper på å strikke i år og det skal helst fullføres i løpet av februar. Mønsteret heter Shetsoie (Ravelry-lenke) og det skal være mange rader med havskummønster (feather and fan) ytterst, som jeg akkurat har begynt på.

Det som er fint med strikking er at jeg hele tiden lærer noe nytt. Jeg har alltid likt havskummønsteret, så det er morsomt å lære seg det. Eller morsomt og morsomt, mønsteret har en del feil og det var ikke jeg klar over på forhånd, så det er litt frustrerende. Feilene er på overgangen til havskummønsteret og selv om selv jeg har prøvd å følge anvisninger til hjelpsomme folk på Ravelry, tror jeg det blir litt skeivt. Siden jeg ikke vet hva jeg skal gjøre for å rette det opp uansett, tror jeg tar sjansen på at det ikke blir så galt likevel.



Garnet jeg bruker til dette prosjektet er skikkelig luksusgarn. En tråd Hedgehog fibres Silk Lace (100% silke) og en tråd fineste merinoull fra Impulse of delight. Sjalet blir utrolig mykt og behagelig, jeg gleder meg til å bruke det. Hvis jeg altså ikke blir så misfornøyd med feilene at jeg rekker det opp igjen.




Det andre prosjektet jeg har begynt på har en helt annen type garn. For det første er det gjenbruksgarn fra Setedalsgenseren. Jeg regner det derfor som gratis siden det er over femten år siden jeg kjøpte det. I tillegg synes jeg 3-tråds strikkegarn fra Rauma er ganske stivt og hardt og strikke med i motsetning til sjalgarnet.

Dette skal bli en jakke strikket fra toppen og ned, så her lærer jeg også noe nytt siden jeg aldri har prøvd det før. Denne strikkemetoden gjør at det ikke er nødvendig med montering og i tillegg så skal den kunne tilpasses underveis og begge deler høres jo forlokkende ut. Foreløpig bruker jeg anvisningene jeg fant til Cirkagardigan på den fine bloggen Slagt en hellig ko. Det er mulig jeg transformerer den til en February lady sweater (Ravelry-lenke) etterhvert, hvis jeg får maskeantallet til å gå opp. Over syvtusen har strikket denne på Ravelry, så det skulle vel være sjanse for at jeg klarer det også.

Dette er et langtidsprosjekt som jeg håper jeg får ferdig i løpet av året. Jeg tror at hvis jeg klarer å fullføre, vil det litt stive Rauma-garnet gjøre at den både holder fasongen og varer til "evig tid". Også er det så deilig å få gjenbrukt garn fra garnlageret!


 Ha en fin kveld!

Kommentarer

Turid sa…
For noen fine og spennende prosjekter. Du har så fine og store bilder i bloggen din, liker det veldig godt.
Judith sa…
Kan berolige deg med at Raumagensere varer og varer, mykere og mykere blir de også:-) Godt garnvalg altså.
Torilpia sa…
Blir spennende å se prosjektene dine ferdig .. spesielt med tanke på at mønsteret på sjalet ikke stemte helt. Håper du fikser dette.

Ha en super onsdagskveld - klem!
Sylke sa…
Lykke til med begge prosjektene! Det er alltid kjekt å prøve noe nytt.

Selv hekler jeg en lue som passer til pulsvarmerne mine. Aner ikke hvordan det blir, typisk meg: bare hekle i vei, så får vi se...

Takk for åpen kommentar hos meg - det satte jeg veldig pris på! Var skikkelig dårlig i noen dager, men nå går det oppover. Klem!
sipusa sa…
skjønner godt det er mer fristende med sjalet, garnet til det høres bare helt nydelig ut! Men blir nok fin jakka også; skikkelig bra farge i hvert fall:-)
Kort og Søm sa…
Spennende å se prosjekter som er underveis...*smiler*
Ha en fin kveld,
klem Fredrikke :o)
Frk.Badegakk sa…
Det sjalet så utrolig lekkert ut! Og deilig garn da! Utseende i allefall, det er alt jeg kan uttale meg om her og nå=P
Takk for hyggelig hilsen på bloggen. Tror ikke jeg har vært her inne før, i allefall ikke så mye. Men her var det riktig koselig! Tror jeg må bokmerke denne=)
Og ja. Jobben traff midt på spikeren! Gleder meg sykt til tirsdag som er første jobbedag!!!=D
Sylke sa…
Hei Vibeke, ville bare stikke innom for å ønske deg god bedring! Klem fra Sylke