Sjal nr 1 av 10 ferdig!




Jeg har som jeg har skrevet om tidligere meldt meg på en along på Ravelry, der man skal strikke ti sjal på ett år. Jeg begynte friskt 1. januar og ble etter ti dager ferdig med det første. Raskt til å være meg, men på Ravelry er jeg nr 149 til å bli ferdig med nummer 1, så alt er relativt.

Mønsteret er et gratismønster, det heter Saroyan og det kan du finne her. Jeg brukte Wollmeise twin til sjalet, et garn som er ganske mye tynnere enn det de anbefaler i oppskriften. Det ble derfor nødvendig med dobbelt så mange "bladøkninger" og fellinger i forhold til det som var oppgitt. Maskeantallet ble derfor en god del høyere og når lengden er nesten 1,80 ble det litt langdrøyt å strikke. Skal jeg strikke flere, blir det med tykkere garn!

Fargen på garnet heter Rhabarber og det synes jeg er veldig passende. Det minner om grønne rabarbrastilker med røde striper på.

Wollmeise-garn er jo som en del vet ikke så lett å skaffe. Det blir solgt via nett med oppdateringer en til to ganger i uken til litt uviss tid og med begrenset antall og farger. Jeg var derfor litt engstelig for at mitt ene nøste ikke skulle rekke til å gjøre sjalet ferdig. Jeg prøvde å beregne så jeg skulle bruke litt mindre enn halvparten på hver side av sjalet, men jeg satt med hjertet i halsen på slutten (ja strikking er spennende...). Det holdt, men så vidt:


Kjøkkenvekta viste 2 gram ved veing.


Jeg vil gjerne ha fine bilder til bloggen, og i dag hadde jeg sjansen til å ta bilder ute i dagslys. Men, jeg sliter litt med å ta gode vinterbilder. Jeg synes refleksjonen fra snøen gir et kaldt lys på motivet. Aksjonsradiusen er også redusert for min del, da det er begrenset hvor mye jeg orker å vasse i meterhøy snø for å finne et passende sted å fotografere. Vi bor også i skyggenes dal her, sola kommer ikke før om en måneds tid så at det er klarvær hjelper ikke så mye.

Jeg må nok innrømme at jeg ikke er så tålmodig når kulda river i fingrene heller, så noe av svaret på at bildene ikke blir så gode kan ligge der. Jeg har et fint speilreflekskamera, så det kan jeg dessvere ikke skylde på.



 På disse bildene har jeg prøvd å gjøre fargene på sjalet litt varmere i Photoshop uten at jeg synes det hjelper så mye.


 

En gjenstridig tornebusk som insisterte på å vikle seg inn i sjalet gjorde ikke jobben lettere. Men, her er lyset litt bedre hvertfall.

 Jeg synes egentlig bildene som ble tatt inne på spisestuebordet ble best i dag.



Er det ikke bryet verdt å gå ut for å ta bilder av strikkeplagg i vinterkulda? Hva gjør dere andre, er det noen som har noen tips og triks å dele?



Kommentarer

gyldenkron sa…
Nyyydelig sjal. Holder på med det samme, men er ikke ferdig med økningene enda. Gleder meg til mitt er like stort som ditt. Synes fargen var fin, men det er ikke lett å ta gode bilder som viser fargen. Heldig du var som hadde nok garn, på nippet.
wims sa…
Knallfint sjal. Her har du gjort en kjempejobb. Fargen ser helt herlig ut også:-)
Kort og Søm sa…
Dette var et nydelig sjal!
Jeg likte veldig godt det bilde med tornebusken...*smiler*..
Nei, bilder i vintermørket er ikke så enklet..syns ikke det er så lett jeg heller. Og når man skal redigere bilde så blir det ofe litt rart og hardt lys... Godt det "snart" er sommer...*ler*..
Klem Fredrikke :o)
Skautrollet sa…
Koselig blogg du har. Mange fine bilder av dette og hint. Kjempefint sjal forresten.
Så fiiiint!!! Gratulerer med ferdig #1!
Jeg har begynt på #1 jeg også, men er ikke ferdig enda. JEg har begynt smått og pent, med et Citron-sjal, men det er sannelig mange masker på slutten der også.

Rosa, spesielt knallrosa/cerise, skal visst være en av de vanskeligste fargene å fotografere. Syns bildene dine ble fine jeg, men hvis du ikke er fornøyd, får du skylde på det. Leste et sted at man kan bruke et polaroid-filter til vinter-/snølyset, og har tenkt å finne ut litt mer om det. Ellers bruker jeg blitz inne - og vi har takvinduer som (til tross for at de er snødd ned nå) slipper inn fint fotolys. Men det er uansett en utfordring å ta bilder nå på denne tiden. Syns du får det til fint jeg! Ha en fortsatt fin dag!
Rigmor sa…
Lekkert sjal! Flotte farger!
Turid sa…
Nydelig sjal og så bra at det ble nok garn. Syns bildene dine ble fine, men forstår at det ikke alltid er så lett å få den rette fargegjengivelsen. Det jeg gjør når jeg tar bilder er at jeg tar fra flere vinkler, mot og med sol/lysretningen for å se hva som gir best lys. Og aldri blitz ute. Prøver å unngå blitz inne også, syns vanlig blitz gir hardt lys. Og det jeg gjør er å ta masse bilder, og sletter etterpå ..

Ønsker deg en riktig god kveld. Turid
Hei, hei... :O)
Sjalet ditt ble veldig flott. Et fint og dekorativt mønster og fargen er kjempeflott. Jeg syns også navnet passet bra til fargen... :O)
Har aldri strikket av woolmeise, men har sett mye flott som er strikket i dette garnet!

Har lagt meg til som følger... :O)
smarie sa…
Kjempenydelig sjal....og fargene gjør en jo bare "glad". Nydelig!!!!
Så nydelig sjal. Flotte bilder. Koser meg stadig her inne, jeg lar meg inspirere. Det ligger en award og venter på deg i bloggen min!
Bitt@mi sa…
Det var nydelig - elsker den fargen, men har ikke fått tak i den selv...
Hvor mange masker hadde du på det meste?
Sylke sa…
Kjempefint sjal, Vibeke. Når det gjelder Photoshop: vet ikke hva du prøvde da du gjorde fargene varmere, men har du forsøkt å velge litt mindre metning bare for blått og cyan (image- adjustments - hue and saturation - velg farge istedenfor master - saturation), evtl. øke litt for gult og rødt? Det burde hjelpe litt.

Takk for gode ord hos meg! Føler at jeg får mer ro inni meg nå etter at jeg bestemte meg for å blogge mindre. Og så kommer jeg gjerne hit for å se hva du skriver ;) Du står på favorittlista mi, vet du :)
sipusa sa…
Nydelig sjal! og enda jeg er ganske grønn når det gjelder wm kjente jeg igjen rabarbrafargen; den er flott altså.....
Ruth sa…
Nå har jeg printet ut oppskriften til dette sjalet pluss flere andre jeg fant same sted og nå har jeg gått opp for papir! Ugh. Men tusen takk for tipset.
Sjalet ditt ble skikkelig fint og jeg vil jo ha makan jeg da.
Gurimalla! sa…
Nydelig sjal! Herlig farge.
Torilpia sa…
Marginal beregning av garn .. :o) Bra jobba!!

Kjempefint sjal - herlige farger ..

Bildene ble jo bra de - men man har kanskje litt store forventninger til at de bildene man tar ute skal bli så mye bedre enn inne .. :o)

Ha en flott onsdag - klem!
Hilde C. sa…
Så vakkert et sjal, de fargene er nydelige.
Jeg kjenner meg igjen i at det å ta bilder om vinteren er en utfordring, uansett om man tar dem ute eller inne :-)
Felisi sa…
Lekkert sjal i herlige farger!
Det er håpløst å ta bilder om vinteren, så jeg drar ofte med meg ting ut jeg også. Naboene begynner vel å lure snart ;)