Litt mer om bilder, en award og litt arkeologi

Takk for alle positive tilbakemeldinger på sjalet i forrige innlegg og takk for for fototips. Fra Sylke fikk jeg et helt konkret Photoshop-råd, så der lærte vi noe nytt. Jeg er veldig amatør i Photoshops intrikate og litt utilgjengelige verden så at jeg lærte noe nytt var ingen overraskelse akkurat, men mannen min er Photoshopnerdinteressert så han ble veldig fornøyd, så takk for det!

Men, selv med masse mer fiksing og triksing i Photoshop ved hjelp av mannen, ble ikke bildene noe bedre. Til slutt fant jeg ut at jeg kanskje bare skulle bruke Photoshop til å jukse skikkelig å legge sjalet på "kunstgress" i steden.




Sukk! Jeg er i grunnen glad det går mot lysere tider...


Jeg har også fått en award fra Krøllemikkel som har en fin hobbyblogg, vel verdt en titt! Tusen takk for det!




Med denne awarden følger noen regler og de er sånn:


Kopier awarden til bloggen din
Link til den personen som ga den awarden
Fortell 7 fakta om deg selv
Velg 7 andre du vil sende awarden til
Legg igjen en kommentar i bloggen deres slik at de får vite om denne awarden
 
Jeg velger å ikke plukke ut noen til denne awarden siden det er så mange kreative bloggere som gir meg masse inspirasjon. Jeg vil heller utfordre de som er innom (og som ikke har fått den) til å ta den med seg og fortelle syv ting om seg selv.
 
Selv blir jeg alltid litt tom i hodet når jeg skal komme på ting om meg selv, men jeg har vridd hjernen og klart å finne syv ting:
  1. Jeg kalte bloggen min Vibekes lille grønne fordi jeg er over gjennomsnittet opptatt av miljøvern og økologisk mat (uten at det har kommet til uttrykk på bloggen i det hele tatt foreløpig...) 
  2. Jeg er også over gjennomsnittet opptatt av kosthold og prøver å lage mest mulig mat fra bunnen av.
  3. Jeg må alltid ha en bok jeg leser i (og da mener jeg alltid!)
  4. Jeg har tidligere ridd i mange år, og har en forkjærlighet for islandshester.
  5. Jeg er gift for andre gang og vi har fem barn til sammen, men bare to bor hjemme.
  6. Jeg liker å legge meg tidlig og stå opp tidlig (uten at jeg alltid får det til).
  7. I 2006 var jeg med på å grave ut flere tusen lærgjenstander fra middelalderen og en båt fra 1600-tallet, under senketunnelen i Bjørvika.
Da benytter jeg anledningen til å komme med noen bilder i forbindelse med punkt 7:



1600-talls lasteskip under utgravning. Båten var senket med vilje, antagelig pga høy alder. Jeg er nr to fra venstre



Å ja, det var en skikkelig gjørmete jobb!



Lærgjenstander fra venstre: del av sko med hulldekor, stor skinnvott, liten (sammenklemt) ball, myntpung (øverst), del av sko med hulldekor, knivslire og sverdslire (også de med nydelig dekor som dessverre ikke synes på bildet).

Disse bildene er fra en utstilling på Historisk museum i Oslo. Det vi fant var for det meste utslitte lærgjenstander, og som folk i middelalderbyen hadde kastet i Alnaelva som søppel. Det var en stor overvekt av utslitte skodeler. Etterhvert førte strømmen avfallet ut i sjøen. Senere hevet landjorda seg og gjenstandene ble liggende nærmest hermetisk bevart i leira fram til vi gravde de ut.


Ha en fin kveld!

Kommentarer

Sylke sa…
Dette var skikkelig spennende! Har du gravd ut andre ting også? Er det mest gjenstander du har vært med på å grave ut? Høres kanskje litt rart ut, men jeg lurte på om du kjenner Berit Sellevold (hun har jo spesialisert seg på skjeletter så vidt jeg vet)? Du vet, tenker på utgravningene jeg fortalte deg om, rett foran kjøkkenvinduet mitt den gang :)

Så artig at mannen din lærte noe nytt om bildebehandling i Photoshop! Det jeg vet har jeg lært av mannen min ;)
Sylke sa…
Hei igjen, takk for forklaringen :) Da har nok kanskje Jan Brendalsmo vært litt mer ditt område...;) Han forklarte meg en god del som jeg syntes var veldig interessant, og jeg fikk en liten bok av ham om utgravninger han hadde hatt. For meg blir det litt mimring når jeg ser dine bilder, tok mange bilder selv under utgravningene... ;)
Kort og Søm sa…
Så utroig spennende å være med på å grave ut sånne ting!! Heldige deg!! :o)

Ha en fin kveld,
klem Fredrikke :o)
Kort og Søm sa…
mener; utrolig spennende. (det går litt for i svingene av og til..*ler*)
Torilpia sa…
Jeg får liksom ikke til det der med photoshop jeg heller. Må se om jeg kan få ungene til å lære meg litt .. hihi ..

Enn å få være med på slike utgravninger .. sikkert mye arbeid - men du så spennende når en finner noe ... :o)

Gratulerer med award!

Ha en super fredag - helg om få timer .. :o)

Klem!
TORUNN sa…
Så spennende lesning! Så heldig du er som får drive med slikt arbeid.
Ugla sa…
Morsomt å se bilder fra utgravingen.
Ellers så jeg det du skrev om leggetider, jeg liker å legge meg tidlig og stå opp seint, men av en eller annen grunn blir det motsatt :-)