Landskap

Nå har jeg vært litt rundt på forskjellige blogger og sett mange flotte bilder av vinterlandskap. Bilder som formidler de myke formene og lyset som snøen har laget. Kulden er med på å lage det magiske lyset som mange av disse bildene har.

Landskapet på Lanzarote var naturlig nok helt anderledes. Øya har hatt flere store vulkanutbrudd, det siste på 1800-tallet. Landskapet der er derfor preget av lavaen og de former som varmen fra jorda skapte ved utbruddene.



Omgivelsen kan ved første øyekast virke fargeløse og grå, men de varierte formasjonene i møte med det brusende havet gjør omgivelsene varierte og dramatiske.






Ved nærmere øyesyn var det også stor fargevariasjon i lavalandskapet.



Tor poserer for fotografen. Jeg fikk nesten litt "Ringenes herre"-assosiasjoner til omgivelsene her.




Vi var på skikkelig turistbusstur og det inkluderte en tur med dromedarer




Det er fortsatt mye varme i bakken enkelte steder, og tørre kvister selvantenner etter kort tid.



Bussturen inkluderte også besøk på en gård med landbruksmuseum. Det var godt å se litt mere grønne vekster igjen, selv om kaktusen var dominerende.



Rundt over alt spankulerte haner og høner i fine farger fornøyd rundt.



Vakre blomster var det en god del av på Lanzarote, sprakende fargeklatter i  kontrast til landskapet rundt.




Soloppgangen var vakker i kontrast til de hvite husene. På Lanzarote er det ikke lov med høyhus. Takket være den regelen er ikke utsikten til havet stengt ute og man kan se havet nesten uansett hvor man bor. Kanskje de som planla Barcode i Oslo burde tatt seg en tur hit før byggingen startet?






Kommentarer

Hanne sa…
Nydelige landskapsbilder :)
Godt nyttår til deg også !
Så fine bilder du tar! Jeg har planer om en liten tur nå og syns det var fint å få "bevis" for at det er varmere der enn her..
En varm januarklem! :)
Sylke sa…
Så flotte bilder du har tatt, det var veldig moro å se! Det er et fascinerende landskap, jeg hadde sikkert gått helt amok med kameraet... Men nå er jeg heldigvis ikke så glad i å reise, så da er det vel ingen fare! ;)
smarie sa…
Nyyydelige bilder du har tatt ;o)
Deilig med litt sommerbilder nå midt i all vinterkulda! Jeg har også vært på Lanzarote og har sett omtrent det samme som deg - bl a var vi på dromedar-tur. Gøy. Tror dere må ha vært heldige med været, for mange jeg har snakket med har hatt dårlig vær der rundt juletider tidligere. Og nå må jeg gå, for jeg skal strikke sjal. Begynner smått og pent, tror jeg....
Torilpia sa…
Ja dette var noe annet enn frosne vinterbilder :o) Har aldri vært der og det var spennende å se/lese litt om stedet.

Gode minner til å varme seg på :o)

Ha en fortsatt fin ondagskveld!!
Ruth sa…
Åh! Så praktfulle bilder. JEg har aldri vært på Lanzarote, men søsteren min er ihuga fan og det høres fabelaktig ut det landskapet der. SER fabelaktig ut også. Du har virkelig fått fanget fargespillene i lavastenene.

Ha en fortsatt super uke.
Quiltefia sa…
Hei!! Angrer du ikke på at du ikke ble der nede nå i denne kulda?? Det ser veldig deilig ut med dine bilder da!! Strikke på stranda er heller ikke å forakte......Ha en fin kald?? torsdag!! AnneK:-)