Jakkefiksing

En liten oppdatering: Nå har jeg faktisk fått somlet meg til å sy i knappene på nytt! Så nå har jeg nesten fått ny jakke. Tusen takk for alle koselige kommentarer! 

Det er rart at det skal ta så lang tid å få fikset litt på ting som er ferdigstrikket? Sånn er det hvertfall for meg. Når det er ferdigstrikket er jeg liksom...ferdig og har ikke lyst til å gjøre noe mer. Ta denne jakken for eksempel: Kragejakke for voksne i dobbelt totråds merinoull fra Nøstebarn.


Den var ferdig i mars i fjor, og til tross for et par åpenbare ting som burde fikses har det bare blitt utsatt og utsatt. For det første er jakken litt "løs i fisken" noe som synes spesielt godt i overgangen til kragen som har seget utover på et vis og ikke ligget pent. Men, i dag omsider har jeg fått somlet meg til å sy i bånd i halslinningen, noe som faktisk gjorde hele forskjellen. Nå ligger kragen faktisk pent , så bedre sent enn aldri!


Jeg hadde faktisk ikke tenkt på at det gikk an å stramme opp halsen med bånd, tipset om det fikk jeg på bloggen til Anne på landet, takk skal du ha det var et supert tips, selv om det ikke var så lett å få gjennomført. Jeg sydde også på en av merkelappene mine som hempe mens jeg var i farta.


Den andre åpenbare tingen som må fikses på denne jakka, er knappene. Manglende erfaring i å sy knapper i strikkeplagg, gjorde at disse er veldig skeivt sydd på i forhold til knappehullene. Det medfører at jakka er vanskelig å kneppe riktig og at den blir litt dradd når den er kneppet igjen. Å sy i knapper er noe av det kjedeligste jeg vet, så terskelen for å flytte på de har vært rimelig høy selv om jeg vet at jakka blir mye mer anvendelig. Planen er å gjøre det i kveld - kanskje...

Denne jakken ble strikket i glattstrikk på rundpinne, siden jeg synes det går så sakte å strikke fram og tilbake. På Hobbyboden fikk jeg et kjempefint tips som jeg gjerne deler videre. I stedet for å sy med maskin før det skal klippes foran, går det an å hekle! Man hekler opp og ned på hver side av der det skal klippes og låser maskene. Etter klipping blir det en pen heklet kant på hver side som legger seg pent innover.


Brooklyntweed kan man se hvordan det er gjort, et godt stykke ned på siden (nesten nederst) er det vist på en nydelig brun aranjakke. Der er det også lenke til en bruksanvisning som viser hvordan det kan gjøres. Anbefales, mye mindre skummelt enn å sy på maskin!

Nå blir det stille her på blogen i nesten to uker siden jeg skal en tur til Spania og der har jeg hverken PC eller nettilgang. Når jeg kommer tilbake antar jeg det er blitt rundt tall på besøkstelleren, så da blir det giveaway her! Så stikk gjerne innom igjen!




 Ønsker alle en fin  helg og en god start på februar!

Kommentarer

Så fantastisk fin jakke! Ei sånn fekk eg også lyst på.
Det er ikkje berre hjå deg at ting tek tid. Her vert ofte ferdigstrikka plagg liggjande i evigheiter før trådane vert festa og knappar sydd i. Merkeleg kor kjedeleg sånt skal vera.

God tur til Spania!
Hanne sa…
Så nydelig resultat! Lekkert!
Hege sa…
Så flott jakke :) Ja ting kan virkelig ta tid noen ganger.. kjenner så alt for godt til den :P

Ha en flott og kreativ helg
Rigmor sa…
må ha en god tur til spania!!
Flott jakke, en slik ønsker jeg meg også, men jeg har gruet meg til å strikke att å framm. Så takk for at du minnet meg på at deg går ann å strikke rundt!
FrkChilli sa…
Jakken er kjempefin. Rart med det, man utsetter og utsetter, og når man endelig får gjort det så skjønner man ikke hvorfor man ikke fikk gjort det før;)
Ønsker deg en deilig tur til Spania. Jeg elsker Spania og vi har planer om en tur til høsten.
Den jakka ble fin!!!! Sånn vil jeg også ha!
Ja, bånd-tipset viste seg å være lurt. Jeg sydde bånd i en strikket genser, og vips, så er den mil favorittgenser og blir brukt hele tiden. Det tok et års tid å få sydd i det båndet.....
Takk for klippe-tips! Lurer på om det er det som kalles steeking på engelsk. Virker litt skummelt - tenk om ikke alle maskene er festet? Men det blir jo mye penere enn maskinsøm, så det må jeg lære meg i 2010. Må bare strikke en jakke først, haha.
Ha en riktig god tur til Spania - og når du kommer tilbake er det nesten vår!
Anne: Steeking heter det visst ja! :)
Kort og Søm sa…
Utrolig fin jakke, sånt har jeg desverre ikke tålmodighet til å strikke.

Ha en god helg,
klem Fredrikke :o)
Sommertid sa…
Så flott en jakke, ja den må brukes. Takk for tipset med å hekle istedet for å sy før klippinga..jeg syns det er skummelt å klippe opp jeg.
God tur til spania...skulle gjerne vært med i kofferten din jeg...ønsker meg mer varme og sol
Go helg :)
Sylke sa…
Så bra du fikk fikset den fine jakka di! Dette med hekling før man klipper, har jeg også vært borti - den tid jeg strikket gensere med mønster! (Det er ganske lenge siden nå...)

Lykkene med knappene, det går nok bra ;)

Ønsker deg en god tur, klem fra meg!
Alva sa…
Så fin blogg du har. Oppdaget bloggen din på en ME-blogg. Håper det går bra med deg og at du får en diagnose.
Alva
Turid sa…
Så flott jakka ble. Og for noen supre tips. Ønsker deg en riktig god helg.
Tino sa…
Så flott jakke. Og nå lærte jeg mye nytt på engang, ante ikke at man kunne hekle en slik kant.
Ønsker deg en fin helg
Klem
Torilpia sa…
Her lærte jeg nye ting gitt .. er ikke sikkert jeg noen gang får bruk for det - men fikk allikevel noen aha-opplevelser ifht strikking :o)

Jakken ble i alle fall veldig fin!!

Ha en super ferie i Spania - kos deg masse!!

Klem fra Toril!
Judith sa…
Takk for gode tips. Håper jeg tør å prøve ei gang. Jeg er av dem som heller strikker fram og tilbake fordi jeg syns klipping er litt skummelt, men jeg må visst teste denne metoden!
Ruth sa…
Lekker jakke og det hekletipset ditt skal jeg skjekke ut omgående. Jeg syns kanten blir så stiv når man syr den på maskin. Så lærte jeg noe nytt i dag også. :)

Håper ferien i Spania blir flott. Kunne tenkt meg litt sol og sommer jeg også, men du har vel fullt av folk i den koferten allerede - eller hva?
TORUNN sa…
Ønsker deg en kjempeflott ferie i Spania!!
Klem fra Torunn
Lokki sa…
Skal si den jakken ikke er "slapp i fisken" lenger!
Helt nydelig og flott med den oppstrammingeffekten i nakken, merkelappen tok den jo enda et hakk videre, og knappene var lekre som få!
Nydelig, helt nydelig!
Ønsker deg en storveis sydentur ❥
Klem Lokki
innfall sa…
Nydelig jakke, det var et lurt tips å sy i et bånd i nakken. Det kan sikkert videreføres til knappestolper også, jeg syns ofte at de blir litt løse i fisken i forhold til resten av plagget.

Men... jeg er usikker på om jeg kan være enig i at det er mindre skummelt å hekle enn å sy med symaskin. Det er klippingen som virker skummel, tenk om det begynner å rakne :-o Men... det må nok prøves. Før eller siden...

Takk for glimrende tips :)