Gamle gensere blir som nye - del 2

Da femtenåringen kom hjem fra skolen uten et eneste lag med ull i den bitende vinterkulda, skjønte jeg at noe måtte gjøres. En ny leteaksjon i klesskapets innerste ble foretatt, og resultatet var en genser med enda flere år på baken enn den jeg fant fram til sønnen.




Denne Fana-genseren er den første genseren jeg strikket. Den ble laget mens jeg gikk på videregående, og så vidt jeg husker ble det også strikket i timene. Rutene som skulle vært nederst på bolen og ermene, likte jeg ikke dengang så de ble droppet. Garnet var også på denne genseren Peer Gynt, tror jeg brukte dette garnet hvertfall på de fem første genserene jeg strikket, så jeg antar det var en vanlig garntype dengang.

Monteringen tok Farmor seg av, det var hun som var strikkeeksperten i familien.



Gamle og nye strikkeplagg i skjønn forening!

Denne genseren ble mye brukt, men noen særlige tegn på slitasje har den ikke. Hvitfargen har imidlertid gulnet litt kan det virke som.

Femtenåringen har hatt på seg genseren konstant siden jeg fant den fram på fredag, så jeg har gode forhåpninger om at nok en gammel strikkegenser har kommet til heder og verdighet igjen i vinterkulda.


Ha en fortsatt fin søndag!

Kommentarer

Judith sa…
Herlig med sånne gensere som ikke går av moten! Jeg strikker fortsatt på mine...
syglad sa…
Flott genser dette, veldig morsomt og finne frem igjen slike ting :-)
Klarafina sa…
Flott genser! Fana-genseren har alltid vært min favoritt.
Hanne sa…
Så koselig at genseren din blir brukt igjen, den er virkelig for fin til å henge i et skap. Ønsker deg en fin kveld :)
Sylke sa…
Så fint at hun liker genseren! Kulda har visst en del gode sider... ;)
sipusa sa…
Så bra at gamle gensere fremdeles kan oppleve å bli satt pris på:-D
Og den er fin også da, ikke rart man bor i den!!:-) Og akkurat passe; bra saker!
Lokki sa…
Hei Vibeke.
For en inspirerende og flott blogg du har! - deg vil jeg gjerne følge.
Takk for at du vil følge meg, veldig hyggelig.
Og de gamle genserene har en kvalitet som er finfin ❥
Supert at de unge liker stilen, og hun kler den jo så godt!
Ønsker deg en nydelig uke og lykke til!
Klem fra Lokki
w sa…
Så flotte gensere du har funnet frem fra skapene dine. Fanagenseren er jo blitt veldig populær igjen. Likte veldig godt den med vikingskip. Artig å ha lagd mønster selv da.
Ønsker deg en god uke.
Torilpia sa…
Så heldig hun er som har en mamma som strikker :o) Strikkeplagg er alltid godt å ha. Småbarn er ikke så veldig glad i dem - sier at de klør - men det bryr man seg ikke videre om når man blir eldre og kjenner hvor godt og varmt det er å ha det på :o) Genseren er jo skikkelig fin den .. Når jeg tenker etter - er det jammen lenge siden jeg hadde "hjemmestrikket" genser eller jakke å ha på meg .. ingen som strikker her i slekta. "Svigermor" gjør jo det - men kan ikke be henne om å ta på seg så store prosjekter. Er veldig glad for at hun strikker til minstejenta da .. både sokker, bukser og gensere :o)

Ha en super mandag og ei toppers uke :o)

Klem fra Toril!
wims sa…
Alltid kos når plagg blir brukt omigjen. Ellers falt je for lua og vottene også;O)

Og ja, sjalet mitt er rekt opp og borte vekk
Så flott en genser! Ikke rart den har blitt populær:) Fint å kunne bruke gamle plagg om igjen. Spesielt når de er håndstrikket og mye arbeid ligger bak.
Nå ble jeg virkelig nostalgisk her - akkurat sånn strikket jeg også, i grå og hvit Peer Gynt, da jeg gikk på videregående. Eneste forskjell er at min er en kofte. Den ble mye brukt i mange år. I fjor kom den frem av skapet igjen, og Dattera prøvde den på. Vi tok bilder også - kanskje jeg finner dem igjen. Min er nok ikke så fin som din - fasongen er litt kort og rar. Morsomt med alt som kommer frem fra glemselen!!
Ha en fin uke!
lise sa…
Så fin, og så moro at hun har lagt sin elsk på den. Mine første gensere var ensfargete, skakke og skeive (selv med litt mormor-redningshjelp), men de ble godt brukte før de forsvant.