I denne søte juletid...

I denne søte juletid vil jeg gjerne få friste med noe salt til avveksling fra alt det søte de fleste av oss får i seg alt for mye tilstrekkelig av nå om dagen.

Salte mandler er både lettvint og godt og en fin avveksling til julekaker og marsipan. Visste du forresten at mandler er rike på E-vitamin, jern, sink, kalsium, magnesium og fiber, i tillegg til å inneholde sunne fettyper? Kan altså spises med ganske så god samvittighet, hvertfall hvis man ikke er for rundhåndet med saltmengdene.




Framgangsmåten er som følger:

Først skoldet jeg mandlene på denne måten: Jeg kokte opp en kjele med vann, tok den av varmen og helte en pakke mandler (250g) oppi. Lot det stå ca 10 min, tok mandlene opp med hullsleiv og klemte i den ene enden av mandlene så de spratt ut av skallet (noen var så spretne at de havnet på kjøkkengulvet...) Dette er litt jobb, men jeg er sikker på at det går an å hoppe over dette trinnet og riste mandlene med skall også..

Siden mandlene skulle inn i ovnen, tørket jeg de bare litt med kjøkkenpapir og hadde de opp i en bolle. Så tilsatte jeg noen dråper nøytral olje og blandet sammen med mandlene. Jeg tok så ca en halv til en teskje salt (finmalt Maldonsalt i anledning jula).

Så skal de spres på et bakepapir og ristes litt i ovnen. Hvor mye ovnen skal stå på og hvor lenge vil variere fra ovn til ovn. Jeg hadde ovnen på 180 grader og lot mandlene stå 20 minutter. Det var nok litt lenge, for de ble litt brune. Jeg vil nok heller anbefale 160 grader i 20 minutter og sjekke etter 10 minutter og la de stå lenger enn 20 minutter hvis nødvendig. Resultatet blir sprøtt og godt og disse varer nok ikke helt til julaften!




Det ser ut som kjøkkenet vårt er fullt av julebakst. Det er vel da jeg ikke skal røpe at en av boksene består av hjemmelagde knekkebrød, to av pepperkaker og en med salte mandler?


Jeg holder jo på med julegaver for tiden, men hva oppdaget jeg ikke da jeg skulle blokke denne strikketingen?



Ett hull midt i! Det ser ut som tråden har røket, og jeg lurer hvor pent jeg klarer å stoppe dette hullet? Det var uflaks, men det får bli så pent som jeg får til, den blir gitt bort uansett!


Kommentarer

gyldenkron sa…
Så leit med det hullet i strikketingen din. Du får det nok fint nok, tenker jeg. De mandlene dine så gode ut
Ha en fin helg
Sylke sa…
Så lurt med litt sunnere varianter :)
Dumt med hullet, men du får sikkert tettet det igjen uten at det synes.

Når det gjelder leggvarmerne mine: Ja, de hadde forsåvidt passet godt til de rød-grå-hvite tøflene jeg laget, men de er sendt bort som julegave :) Så jeg får holde meg til kombinasjonen hals + leggvarmere ;)
Jane sa…
Uhh hvor er det ærgerligt med hullet, men mon ikke du får det fikset så det syner mindst muligt.
Muffin sa…
Jeg dør av lyst til å smake mandlene! Men fillern også, tåler visst ikke slikt :) Så kjedelig med det hullet, uff og æsj når man oppdager slikt. Men det er jo også et bevis på at det er ekte hjemmestrikket vare!
amylin sa…
Salte mandler høres godt ut!