Å glede andre...







Det å glede andre med gaver kan ofte være mer tilfredsstillende enn å motta dem. Man trenger slettes ikke være gammel tante for å mene dette, det er bare å se på barns forventing når man skal åpne en gave de selv har laget.

Dette går heller ikke over når de søte små blir tenåringer, selv om den gjengse oppfatningen av disse ofte synes å være at det kan være i overkant selvopptatte. At de langt fra er det hele tiden fikk jeg bevis på for et par dager siden. Jeg er så "heldig" å ha bursdag en uke før jul. Noe som ofte avstedkommer sukk og stønn hos de nærmeste over at jeg faktisk "skal ha" bursdagsgave i tillegg til julegave innenfor et så kort tidsrom.

Tilbake til poenget, tenåringene gledet seg så umåtelig til jeg skjulle åpne gaven fra dem, mer enn bursdagsbarnet nesten. Det hadde de også god grunn til for inne i papiret skjulte denne gaven seg:




De har tydeligvis fått med seg min motstand mot orddeling eller særskriving og sett hvordan jeg morer meg med noen av de mer komiske konsekvensene av dette. En miidt i blinken gave med andre ord! Nå morer jeg meg med å lese små snutter om gangen, så den varer så lenge som mulig. De er snille og omtenksomme tenåringene!

Siden det er så mange håndarbeidsblogger som viser fram kalendergaver for tiden, kan jeg kanskje vise fram en gave til som jeg fikk av mine foreldre:





Et aldeles nydelig, gammelt sølvskrin. Jeg vet ikke om den har vært brukt som en liten pilleeske eller til et smykke, men det var utrolig forseggjort og fint. Oppi skrinet lå det et par flotte turkise øredobber, så jeg må jo ha vært usedvanlig snill i år, eller var det til jul det kanskje? I hvertfall så har foreldrene mine vært usedvanlig snille i år.
I tillegg fikk jeg en superfin koffert av kjæresten og av sønnen fikk jeg første sesong av tv-serien "Six feet under". Han mente at jeg trengte noe å se på mens jeg strikket og det er jo sant. Jeg er så kjedelig at jeg stort sett legger meg for tidlig å få sett mange av disse tv-seriene.

Kan jeg si at jeg fikk verdens beste ull/silke-trøye av søsteren også? Det ble et veldig selvsentrert innlegg etterhvert dette her merker jeg...

Etter en sånn bursdag, er det som det nesten blir litt mye med gaver til jul i tillegg, så jeg skjønner jo hvorfor alle sukker og stønner litt. Til mitt forsvar må jeg jo si at det ikke var en selvvalgt dato. Lurer forresten på i hvilken grad man blir påvirket av å bli født på en av årets mørkeste dager? Hadde jeg vært mer optimistisk hvis jeg  hadde vært er vårbarn for eksempel?


Nå skal jeg gi meg, ha en fin førjulshelg! :-)

Kommentarer

gyldenkron sa…
Så masse fint du har fått. Herlige og omtenksomme gaver

Fortsatt fin førjulstid.
LivM sa…
Er innom for å ønske deg og dine en riktig God Jul og et Godt Nytt År!
Torilpia sa…
Er jo litt morsomt med et bursdagsinnslag i julestria da .. :o) Du fikk jo mye fint i gave også .. :o)

Tror ikke jeg har vært innom bloggen din før. Legger meg til som følger jeg :o)

Ha en fortsatt fin siste adventshelg før jul!

Toril :o)
amylin sa…
Så morsom gave du fikk. Du får melde deg inn i AMO.
Gratulerer med dagen! Så fine gaver - og så hyggelig å få noe det ligger omtanke bak!
Tror ikke man blir påvirket av å være født midt i vintermørket - jeg er gift med en som er født på vintersolhverv, og han har alltid vært verdens blideste optimist.
Og ikke vær redd for selvsentrerte innlegg - det er bare SUNT å være selvsentrert en gang i blant, because your worth it!
Ha en fin førjulshelg!
Sylke sa…
Gratulerer med dagen :) Klart at tenåringer er omtenksomme og ikke bare selvopptatte... Koselig med en morsom gave! Her i huset har vi også hatt mye moro med orddeling. Har ikke denne boka, men en annen (Typisk norsk) der dette også blir tatt opp.

Hyggelig at du likte diktet mitt. Jeg legger nok ikke ut så mange dikt på bloggen i og med at jeg utgir en del på et musikkforlag (har tonesatt flere av mine egne tekster), og da selger jeg rettighetene mine videre til forlaget. Men dette diktet har ligget i skuffen min i noen år, og jeg tror ikke at jeg tonesetter det. Ellers får det nok bli som før, noen tekster til ettertanke, bilder og hobby :) Ha en god lørdagskveld!
Ruth sa…
Når tunfisken biter i vannet så er det kanskje det samme som et skikkelig tungt sukk for oss?

Så mange og nydelige gaver. Der ligger det mye omtanke bak. Det er jo en gave i seg selv.

Tja, får man humør etter dagen man er født - eller dagen man ble unfanget? Da kan du jo i grunnen ha humør etter som det passer deg. ;)

Ha en flott helg.