Garn, snø og snart sol!

I år har vi hatt en fin og fredelig jul, som i tillegg til de vanlige juletradisjonene var preget av garn og snø. Snø fordi det snødde da vi kjørte avgårde til julefeiring julaften, og da vi dro hjem igjen i går lavet det ned så vi nesten ikke kom hjem igjen. Garn fordi flere syntes det måtte være en passende julegave til meg!

Jeg var så heldig å få ett alldeles nydelig hjemmespunnet garn fra en venninne. Garnet er fra hennes egen angorakanin, det er superbløtt og varmt og skal bli votter for kalde fingre.





I tillegg fikk jeg garn fra alle de tre håpefulle. Mest Drops alpakka i forskjellige farger, så det blir en utfordring hva jeg skal bruke det til. Kanskje jeg skal prøve på en genser i striper? Har lyst til å prøve å strikke en genser ovenfra og ned, for det har jeg aldri gjort.




Siden vi ikke feiret jul hjemme, var jeg forskånet fra det verste julestresset i forbindelse med å lage julemiddag og denslags. Dermed fikk jeg både strikket ferdig vottene jeg begynte på rett før jul og laget en ny lue til meg selv. Så og si hele familien fikk hjemmestrikkete luer til jul, så det var bare meg i gjen og nå er det også i boks.




Vottene er strikket i Mirasol alpakka uten noen bestemt oppskrift. Jeg la opp 42 masker, lagde kile med økning på 15 masker til tommel. Da jeg trodde de var lange nok (det var ikke den første) felte jeg to masker på begynnelsen av 1. og 3. pinne og på slutten av 2. og 4. så og si hver runde til det var ca 5-7 masker igjen. De ble tredd på tråd og snurpet sammen og festet.

Neste gang legger jeg nok opp litt flere masker og lager de litt lenger, siden de ble litt små. Litt mer avansert flettemønster kan jeg nok også med hell våge meg ut på neste gang.





Luen ble strikket med et nøste Schachenmayr Alpakka Fashion jeg vant i blogglotteriet i Judith sin strikkeblogg en stund før jul. Jeg som aldri pleier å vinne noe, har i tillegg til garn vunnet fem nydelige maskemarkører av samme typen som på bildet i en utlodning på Sols garnkurv.

Jeg har vært litt skeptisk til sånne maskemarkører for jeg har ikke skjønt hvordan man bruker de uten å strikke de inn i plagget. Det viste seg å ikke være så veldig vanskelig, så da sier jeg farvel til alle garnstumpene jeg har brukt tidligere.

Jeg hadde bare 50 gr garn og det ble selvfølgelig for lite. Utrolig nok viste den lille resten jeg hadde i Drops alpakka etter Kiri-sjalet seg å være akkurat samme farge, så med to tråder av denne var det umulig å se forskjell! Det ble likevel litt lite, så avslutningen ble litt bråere enn i oppskriften, men det gjorde i grunnen ingenting.




15-åringen er modell med katten Persille.
Mønster: Lace leaf hat (Ravelrylenke med gratismønster)

Da det regnet som verst i november ble jeg så værsyk at noe måtte gjøres. Dermed gikk vi til det skritt å bestille chartertur til sydligere strøk. Veldig lenge siden jeg har vært på noe sånt, men jeg gleder meg til å se sola lenger enn noen minutter av gangen og selv om jeg er veldig glad i ull, skal det bli godt å tulle seg ut av noen lag noen dager.

I morgen vender vi derfor nesa sydover, så da blir det stille her på bloggen en ukes tid. Ønsker alle en fortsatt god jul og et godt nytt år!


Kommentarer

Herlig garn og ferdige votter og lue!
Ønsker deg en fortsatt stressfri romjul!
Sylke sa…
Jammen har du vært aktiv! Og mer skal det bli, når jeg ser på garnet :) Angoragarn er jo bare deilig, har fått pulsvarmere av et tilsvarende garn, og de blir stadig brukt! Ser du har fått Fabel også, det blir kanskje sokker? Et mykt og godt garn, har selv noe liggende. Har heklet sokker med garnet tidligere (min første hekle-sokke-runde).

Kos deg i sola, håper det blir masse sol der du skal reise! Og takk til deg for blogge-høsten med mange hyggelige kommentarer, det har vært koselig! Ha en god romjul og en god overgang til det nye året. Klem :)
TORUNN sa…
Så deilig at du får deg en uke i sola.
Og nå som det skal bli så kaldt her til lands.
Ha en strålende tur. Men det blir tidlig mørkt der sør,
så det er kjekt å ha med seg et strikketøy. :-)
Kos deg!
Judith sa…
Flott lue! Har strikket den samme til tolvåringen min, hun elsker den!
Angoragarnet du har fått er jo helt nydelig, flnk og snill venninne!
Fortsatt fn romjul.
Nå har du vel allerede dratt til syden, men jeg ønsker godt nytt år likevel jeg, for det skal jo vare en stund!

Både vottene og lua ble jo kjempefine! Jeg har strikket av det garnet du brukte i lua jeg også, det var ukjent for meg og jeg fant det i en restekurv, men det viste seg jo å være et deilig garn, og finner jeg mer, kjøper jeg nok litt til. Supermykt og godt.

Når du er tilbake fra ferien, er det vel bare å hive seg over "10 sjal", som jeg ble fristet til å bli med på etter å ha lest om det her hos deg. Det skal bli spennende!
Hei og godt nytt år til deg! Så masse fint garn du har fått. Alpakka er helt nydelig, mykt og godt å både jobbe med å ha på seg. Tenker du får noe fint ut av garnet:)
så skjønn en katt :)
Torilpia sa…
Deilig med ny lue .. og ikke minst tur til sydligere strøk :o)

Håper du koser deg masse - klem!