Vantene er ferdige!




Jammen klarte jeg ikke utfordringen jeg ga meg selv: - å strikke vanter med fletter etter engelsk oppskrift. Ingen av delene har jeg gjort før. Det er litt rart at det skal gi så stor mestringsfølelse å strikke et par vanter, men det gjorde det og det tar jeg til meg. At jeg koste meg veldig mens jeg strikket er nok også medvirkende til at jeg er så fornøyd. Først fikk jeg til flettene og så den ene fingeren etter den andre uten de store frustasjonene.



Det er noe av det jeg liker ved strikking (og å sy også for den del), at man kan få til å lage noe med relativt enkle midler. Det man lager kan bli helt unikt og ulikt det alle andre har.

Apropos unikt så var kanskje ikke valget av lysegrått garn det mest spesielle her i verden. Planen var egentlig å strikke et par vanter i Wollmeisegarn i en spektakulær farge. Så kom jeg på at jeg er en skikkelig frossenpinn, som alltid er kald på fingrene om vinteren. Wollmeisegarnet er superwash eller 80/20% ull/syntet så da blir det ikke varmt nok rett og slett. Det lysegrå alpakkagarnet hadde jeg liggende etter kattevottene jeg strikket.

Jeg kjøpte for sikkerhets skyld 100 gram til vottene og brukte vel kanskje 30 gram. Siden dette var et prøveprosjekt med usikkert resultat fant jeg ut at alpakkagarnet fikk duge selv om det ikke er "min farge". At de ville bli varme var viktigere.

Garn: Drops Alpaca fra Garnstudio

Mønster: Knotty av Julia Mueller (Laris). Mønsteret er gratis på Ravelry
Strømpepinner Harmony Wood 2,5
Garnforbruk: ca 60 g.



 


Ha en fortsatt fin kveld!

Kommentarer

Gratulerer - de ble skikkelig fine! Grått er klassisk og går til alt. Jeg har også tenkt å strikke disse. Hadde tenkt å bruke ull, men jeg tror sannelig jeg skal strikke dem i alpakka fra lageret jeg også. Kattevottene dine er også flotte - en veldig vellykket fargekombinasjon!
Sylke sa…
Nyyydelige vanter! Og takk for koselig kommentar, igjen :)
Galadriel sa…
De ser skikkelig deilige ut, og lekre var de også! Skulle ikke tro du hadde gjort annet enn å strikke vanter.....
Hanne sa…
Nydelige vanter! Jeg beundrer alle som påtar seg å strikke noe med fem fingre - er det ikke veldig plundrete?
Og den mestringsfølelsen kjenner jeg godt igjen, etter min flettedebut med Bella's mittens - på engelsk, ja.
Kort og Søm sa…
De ble kjempe fine, så dyktig du er!!
Fredrikke :o)
LivM sa…
Vantene dine ble jo bare lekre. Kan ikke tro at du ikke har strikket vanter før! Engelske oppskrifter er i grunnen greie bare man har knekt "koden".
Vibeke sa…
De var kjempefine! Og så så de veldig gode ut å ha på seg :)
Felisi sa…
Superlekre vanter! Vanter står som et mareritt for meg å strikke, så mange fingre å strikke, og så mange tråder å feste...