Når en pepperkakebaker lager peppebakekaker...

I går var det tid for pepperkakebaking hos oss. Vi er veldig tidlig ute i år synes jeg, men når jentene bor hos oss annenhver uke, blir det faktisk 3. helg i advent neste gang vi har anledning og da blir det nesten litt seint.





Det er veldig hyggelig at både 13- og 15åringen fortsatt er så entusiastiske til å lage pepperkaker, jeg håper de fortsetter med det for det er en veldig koselig førjulstradisjon.

Vi har ikke noen tradisjon på hvordan selve deigen skal være, det viktigste har vært å lage selve kakene. I noen år har vi også kjøpt ferdig pepperkakedeig. Jeg har imidlertid i løpet av de siste årene blitt mer og mer skeptisk til å kjøpe halv- og helfabrikata, særlig etter jeg har begynt å lese innholdsfortegnelsen hva disse varene faktisk inneholder.

I høst leste jeg også boka "Den hemmelige kokken" av Mats-Eric Nilsson og den boka var en skikkelig tankevekker i forhold til hva mange av varene i butikken egentlig inneholder og hva vi får i oss. Da jeg først hadde lest boka, synes jeg ikke jeg har noen unnskyldning lenger for å handle varer med mye tilsteningsstoffer og diverse andre ting. Nå har vi i løpet av de senere årene lagt om til å lage mer og mer mat fra bunnen av uansett, Boka bekreftet at det har vært et smart valg for da har vi litt mer kontroll på hva vi får i oss, noe jeg tror er viktig for helsa.

Men nok misjonering, det var jo pepperkaker dette egentlig handlet om. Poenget var at vi selvfølgelig måtte lage deigen selv i år og det gjorde vi etter denne oppskriften fra "Kokke-Lise". Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvem Kokke-Lise er, men siden oppskriften er fra Nrk og Nitimen er hun kanskje en radiokokk?




Det var mye krydder i deigen, til og med pepper! men neste år skal jeg ta enda litt mer i, siden jeg liker at det er mye smak. At deigen er god kan 15-åringen bekrefte som til slutt fikk vondt i magen og ble kvalm av inntaket. Noe vokser man tydeligvis ikke fra.

Det var litt tilløp til "panikk" en liten periode, da kakene hevet så voldsomt i ovnen at vi lurte på om det ble pepperboller i steden. De gikk heldigvis ned til normal størrelse igjen når de var ferdige. Nå gjenstår å se om tenåringene er entusiastiske nok til å pynte pepperkakene litt også, eller om det ble stor nok dose med julestemning i går.


Ha en fin dag!

Kommentarer

Sommertid sa…
Det var litt av en fin bakst dere fikk her. Kokke Lise var fast innslag noen dager i uken da det var Frokost Tv på Nrk. Her finner du en artikkel fra den gangnen og der er det dessuten bilde av dama.
http://nrk.no/mat/4411144.html
Ha en fin 1 søndag i advent.
Hege sa…
Så ut som dere koset dere masse :)
Kos med julebaking

Ha en fantastisk 1 søndag i advent ;)
Sylke sa…
Så godt å få unna julebaksten :) Og så ser det ut til at dere hadde det hyggelig sammen, og det er jo det viktigste. Har selv bakt sammen med en 17-åring forrige helg, og vi koste oss veldig!
Det er alltid hyggelig med dine kommentarer på bloggen min! Så godt at innleggene formidler ro, det er det jeg prøver å formidle, for det tror jeg mange trenger - inkludert meg selv. Ha en fin adventssøndag!
Vibbedille sa…
Koselig med baking, det blir ååå god lukt!!!! Kos deg og ha en koselig kveld og ei flott uke!

HO HO HO

Klem Vibbedille ;))
amylin sa…
Ja, jeg er helt enig i forhold til halv- og helfabrikat. Lager det meste fra bunnen av, og har god kontroll på hva vi får i oss. Pepperkaker har det blitt her i dag også. En veldig koselig førjulstradisjon.
Anita K sa…
Så koselig med papperkaker da, jeg er liksom ikke kommet helt i gang jeg, men det skal bli!!! Ha en flott dag
Hanne sa…
Dette ser virkelig koselig ut! Jeg må nok innrømme at jeg også enkelte år har kjøpt ferdig deig, men ikke i år. Takk for påminnelsen om det skumle som finnes i halvfabirkata.