Mitt første lappeteppe

Siden symaskinen min er til reparasjon og jeg akkurat har begynt på et nytt strikkeprosjekt, benytter jeg anledningen til å vise fram tidligere produksjon:




Dette teppet lagde jeg til min mors 60-års dag, det er faktisk blitt 13 år siden. Dette er det første jeg lagde i det hele tatt i lappeteknikk, så det var et ganske stort prosjekt å begynne på. Jeg tror jeg fant oppskrift på log-cabinblokken, som jeg har brukt her i en eldre håndarbeidsbok.





Jeg var den gang helt uvitende om skjærebrett og linjal, så stoffet ble revet i remser. Remsene ble sydd på en stoffstykke som var like stort som logcabinblokken skulle bli. Det vil si at det ble dobbelt tykkelse på hver blokk.

Min intensjon da jeg skulle gå i gang med teppet den gang var at det skulle lages av stoffer jeg allerede hadde i hus, slik tradisjonen var i tidligere og knappere tider. Så dette er et skikkelig gjenbruksteppe, miljøvern i praksis for å si det sånn.




Det var mange skjevheter som måtte jevnes ut ved montering da det viste seg at alle blokkene langt fra var like store. Nye remser måtte sys på hist og her og noen nye blokker måtte produseres. Teppet har ikke fórvatt og er ikke quiltet, da jeg ikke ante noe om hva det var eller at det var vanlig.

Teppet er digert, det er beregnet til en seng på 1,80 m der teppet skulle henge ned på sidene. Når hver blokk er dobbel og stoffet på baksiden er i ganske tykk bomull er teppet blitt ganske så tungt!

Det viste det seg jo også raskt at det å ta det tunge teppet av og på sengen hver dag ble for tungvint for mine foreldre. Det ble etter en tid veggteppe i steden, hengt dobbelt på grunn av størrelsen.





Nå har jeg faktisk fått det tilbake igjen, siden det bare hang og samlet støv, men siden det er så uhåndterlig er det ikke i daglig bruk. Faktisk ligger det pakket inn i loftsboden til vanlig. Det er jo litt synd, så jeg vurderer svakt å gjøre det mindre og mer brukervennlig, men det blir nok ikke med det helt første.

Jeg har flere "gamle tepper" så fortsettelse følger...

Ha en fin fredagskveld!


Kommentarer

Hanne sa…
Wow, så nydelig, og for en jobb, med så mange detaljer. Ha en god helg.
Turid sa…
Det var et imponerende start på din karriere som quilter. Så flotte farger, et kunstverk :-)
Sylke sa…
Litt av en jobb! Det er et fint teppe. Håper du får brukt det igjen :)
Muffin sa…
Det var virkelig et flott teppe! Nydelige farger også.
Lurer på når mitt første kommer, kjenner at det frister mer og mer. Ha en fortsatt fin helg!