Garn og luer



Da har jeg fått hentet mitt siste garnkjøp fra postkontoret. Fem hesper med lilla garn fra Wollmeise.  Fargerne er fra venstre: Taube, Veilchen, Der letztze Verzuch, Petit Poison no 5 og Arlene.

Da jeg begynte å strikke for alvor igjen for et snaut år siden, begynte jeg så forsiktig å strikke av mitt gamle, ikke så veldig store lager med garn fra ungene var små. Etterhvert har jeg fått øynene opp for at det finnes utrolig mye fint garn rundt om kring og at netthandel åpner dører til fristelser nesten over hele verden. Jeg skal ikke legge skjul på at det å frekventere nettforumet Hobbyboden, med tips om forskjellige garnbutikker, ikke har gjort fristelsene mindre. Dette garnet fra Wollmeise har utrolig fine farger synes jeg og sikkert mange andre også for det er vanskelig å få tak i.

Siden det er såpass eksklusivt klarer jeg ikke å se på dette som vanlig bruksgarn og det er jo litt dumt. Det er jo ikke noe vits å ha garn liggende som ikke blir brukt, selv om det er pent å se på. Kanskje noen har tips om hva jeg kan bruke det til etterhvert?


Jeg har faktisk strikket litt også, ikke bare kjøpt garn. Mannen hadde bursdag, så da fikk han lue.



Dette er en Tripptrapp-lue, mønsteret er gratis og du finner det her. Luen er strikket i Abuelita tykk merino på pinne nr 5. Garnet er fra Pickles, og er et supermykt, deilig garn med en fin glans, som jeg kommer til å bruke flere ganger. Det er veldig velegnet til luer for det klør ikke så vidt vi har erfart hittil. I oppskriften stod det at man trengte 150g til lue, men denne veide bare litt over 60g så jeg vet ikke helt hva som har skjedd her, om oppskriften er feil eller dette garnet er veldig drøyt?

Da jeg hadde strikket denne lua ble jeg selvfølgelig veldig i tvil: var fargen riktig? Er den for tykk med oppbrett? osv. Jeg bestemte meg derfor for å strikke en til for sikkerhets skyld, i blå Abuelita denne gangen og uten oppbrett.



Her tok jeg bare utgangspunkt i maskeantallet fra den forrige oppskriften, strikket vrangbord og gikk over til tre rette og tre vrange til jeg syntes den var lang nok. Så felte jeg av etter oppskriften til Tripptrapp-lua. Forbruk: litt over 40 g.

Hvilken lue han bruker? Den første jeg strikket selvfølgelig! Så da kunne jeg jo i grunnen spart meg å strikke den andre...

Kommentarer

Anonym sa…
Nydelig garn og farger.Hadde dette vært mitt garn så hadde jeg fått hjertebank bare av å se på det.
Flotte luer du har strikket også.
Ang.Tripp Trapp-luen så er garnmengden(150g)både til luen og vottene i oppskriften.
Ha ei trivelig helg.
Nitus
Hanne sa…
Herlig garn, alldeles nydelig. Tusen takk for koselig kommentar på bloggen. Ønsker deg ei riktig fin helg :)
Wenche/chawo sa…
Herlig garn i flotte farger du har kjøpt.Kjempefine luer også.
Frk. Chilli sa…
Wollmeisen din er nydelig!!! Jeg har og noen hesper liggende, men jeg får meg ennå ikke til å bruke de, så jeg skjønner deg godt. Fine luer du har strikket og. God helg!!!
mimouna sa…
Nydelig WM-garn. Og Tripp-trapp-luen er favoritt her i huset også. Høres ut som et drøyt garn du har kjøpt, det gikk jo veldig få gram med. Men det er jo bare fint da. :o)

Ha en god helg!
Rigmor sa…
flotte luer og flott garn da! Flotte farger på alt i sammen!
Ha en flott helg! :D
Turid sa…
Herlig garn, merker at jeg også begynner å få litt garndilla. Kjøper inn en del på salg uten å egentlig ha noe plan for hva jeg skal bruke det til. Flotte luer du strikker. Masse hilsen Turid
Bodil sa…
Flotte huer du har strikka. Og garnet du har kjøpt var jo lekkert. Ha ei fin helg :)