I sommer har jeg strikket sjal



På hobbyforumet Hobbyboden har det vært mange som har vist fram flotte sjal, og i sommerferien fikk jeg lyst til å prøve jeg også. Jeg hadde en del to-tråds merinoullgarn fra Nøstebarn liggende, fra tidligere tiders ulltrøyestrikking, som jeg tenkte det kunne være greit å bruke til dette forsøksprosjektet. Det ble litt prøving og feiling, og jeg fant ut at hjelpetråd gjennom strikketøyet for å forhindre alt for mye opprekking var en lur ting. En tålmodighetsprøve, men jeg ble veldig fornøyd etterhvert som jeg fikk det til og sjalet vokste i størrelse.

Dette første sjalet er et Swallowtail-sjal, oppskriften på dette mønsteret kan lastes ned fra nett. Dette er sjalet etter det er blokket:



                         

Sjalet ble strikket på rundpinne nr 4,5. Jeg brukte godt under 100 gram og det ble fjærlett og vil nok først og fremst bli brukt over kjoler og lignende ved litt penere anledninger.

Oppmuntret av det vellykkede resultatet, gjøv jeg løs på neste sjalprosjekt. Et Kiri-sjal i Alpakkagarn fra Drops.




Dette ble strikket på tynnere pinner nr 3,5 siden det skulle bli et varmt brukssjal til vinteren. Repetisjonene i dette mønsteret var litt lettere å huske, så det ble mindre opprekking denne gangen heldigvis. Det gikk med litt over 100 gram garn. Jeg tror ikke jeg fikk det helt stramt nok da jeg blokket det, siden "spissene" krøller seg litt oppover, men nå blir det nok tatt i bruk som det er siden jeg er for lat til å gjøre det på nytt...





Kommentarer

sol sa…
Nydelige sjal! Jeg er ikke så flink til å få blokket ut sjalene mine, må nok gjøre litt bedre innsats der.
Nora sa…
Så utrolig lekre sjal! Nydelige!
Petronella sa…
Vakkert vakkert vakkert - Imponerende sjalsstrikking :-)
Rigmor sa…
så flotte!! dette minnet meg på at jeg har ett swallowtail sjal liggende, som mangler 4-5 omganger.
Likte det blåe. skikkelig fin farge!
ha en flott dag! :)
Judith sa…
Disse var kjempeflotte! Har kirisjalet på pinnene jeg også, men det går bare sakte framover...
9na sa…
Såå bra at du blir med på symysteriet! Det er ikke stort, det er overkommerlig og det er lite å gjøre hver dag. Flott!