Fin gammel hylle og hjemmelaget frokostblanding





Denne fine gamle hyllen har jeg arvet etter morfaren min. I mange år har jeg ikke hatt plass til den og den har stått pakket bort. For litt over et år siden fikk jeg den endelig opp igjen og jeg synes den både er vakker og veldig praktisk til oppbevaring av tørrvarer.

En av tingene jeg oppbevarer her er frokostblanding som jeg blander selv. Det er enkelt og smaker mye bedre enn den man kjøper. Tenåringsjentene sverger til denne både til frokost og kvelds. Jeg har ikke noen eksakt oppskrift, men den blir god nesten uansett blandingsforhold. Her er måten jeg gjør det på:

Hjemmelaget frokostblanding:

En pakke 4-korn (eller den økologiske frokostblandingen til ICA)
Litt solsikkefrø
Litt linfrø
Litt gresskarkjerner hvis jeg har
Et par never hakkete nøtter, gjerne av forskjellig type. Jeg bruker mandler, hasselnøtter og valnøtter.

Helle dette i en langpanne og rist i ovnen på ca 160 grader i 30-40 minutter. Rør ca hvert tiende minutt.
Hvor lang tid det tar varierer fra ovn til ovn, men når nøttene begynner å bli gyldne er de ferdige. Nøttene blir knasende sprø og gjør denne frokostblandingen ekstra smakfull.




Jeg har nesten blitt helt avhengig av frokostblandingen, og hver morgen spiser jeg en porsjon med naturell yoghurt, raspet eple og litt bringbær og blåbær (frosne bær som er tint), en mettende og god start på dagen!

Kommentarer

Frk.Badegakk sa…
Å! Den hylla var simpelthen bare herlig! Og frokostblandinga så ikke så verst ut den heller!=D
Jeg lager en lignende, men da har jeg et par spiseskjeer honninger med oppi mixen før jeg setter det i ovnen. Da trekker honningen inn i frokostblandinga og man trenger ikke noe mer søtning til frokosten enn det. Kjempegodt det også!=D
Sylke sa…
Dette ser godt ut! Og hylla er kjempekoselig :)
Torunn sa…
Nydeleg hylle!! Frokostblandinga høyres kjempegod ut!!
Judith sa…
Kjempefin! Min mormor hadde en lignende, i ei av skuffene lå det kokesjokolade...
Takk for hyggelige hilsner :)
Frk. Badegakk: Jeg har ikke prøvd honning, men det høres godt ut!
Judith: Kokesjokolade høres ut som en god plan! :)
sol sa…
Husker en liknende hylle fra jeg var liten, men tror den hadde oransje skuffer :)
Hanne sa…
Wow, for en praktfull kjøkkenhylle! Helt nydelig. en slik en har jeg hatt lyst på så lenge, det er ikke lett å få tak i dem lengre, og da er de ofte svært dyre. Så flott at du har funnet en plass til den, og at du kan bruke den.
Nostalgien kommer strømmende på... Jeg likte veldig godt skuffehylla di! Og hjemmelaget frokostblanding ser godt ut ja!Ønsker deg en flott uke!
wigdis sa…
Takk for hyggelig hilsen. Den krydderhylla di var flott og den frokostblandingen hørtes deilig ut. Jeg er ikke noe frokostmenneske, men faktisk fikk jeg lyst til å prøve drnnr.
Nydelig kattepus du har også. Den ser ut til å like de flotte vottene.
Ha en fin helg,
Å så heldig du er som har en slik!
Fin blogg og masse fint her :)