Oppskrift på kjempegode knekkebrød

Vi prøver å lage mest mulig av maten vi spiser fra bunnen. Disse knekkebrødene er blitt veldig populære hos oss, og forsvinner nesten før vi får snudd ryggen til. I tillegg til å være gode, er de både sunne og enkle å lage, rene Kinderegget med andre ord.


Knekkebrød med hjemmelaget hummus, tomat og salami

Oppskrift:

7 dl vann
4 dl grov sammalt rug
2 dl havregryn
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl gresskarfrø
1 ts salt
1 ts honning
180 grader i 30+10+15 minutter.

Bland alt sammen i en bolle og la stå til svelling ca 20-30 min. Det blir en ganske løs røre, som skal smøres ut på to former kledd med bakepapir.





Etter knekkebrødene har stekt på 180 grader i 30 minutter skal de deles eller rutes opp. Jeg pleier å bruke en pizzaskjærer.



Deretter skal de steke 10 minutter med ovnsdøren på gløtt og så 15 minutter med ovnsdøren lukket før de er ferdige. Jeg pleier å bruke varmluft, for da kan jeg steke begge brettene samtidig. Deles opp og legges på rist. Hvis jeg ikke er nøye nok med å fordele deigen jevnt utover, hender det at noen av knekkebrødene ikke blir sprø helt igjennom. Da ettersteker jeg på rist ca 2-4 minutter. Anbefales!



Kommentarer