En Setesdals"gensers" endelikt...


 


Jeg har hatt strikkepause noen år, hvertall når det gjelder store prosjekter. Denne genseren begynte jeg på for, tja ca 15 år siden? Jeg hadde lyst til å strikke en Setesdalsgenser med litt mer tradisjonelle border, ikke den standariserte varianten som har vært vanlig på kjøpte oppskrifter i senere tid. Tidligere var det mer vanlig å variere bordene og vise hvor mange border man kunne ved å ha forskjellige mønster oppe og nede på bolen og på ermene.



Borden oppe på bolen er hentet fra boka til Vibeke Lind: "Strikking: gammel tradisjon - moderne hobby" (1982).




Mønsteret til borden nede er hentet fra boka til Annichen Sibbern Bøhn: "Norwegian knitting designs".

Så langt var alt vel og bra, men størrelsen - den ble ikke bra! Jeg er en vanlig størresle M, men denne genseren så ut til å ende på XXL! Derfor har den blitt liggende så lenge. Når jeg nå tok den fram igjen vurderte jeg flere alternativer: gjøre den om til puter, veske eller klippe opp og sy sammen til mindre genser. Jeg forkastet alle og bestemte meg med tungt hjerte for å rekke opp og la garnet få nytt liv i en eller annen form. Som tenkt så gjort:

 




Så nå ligger det oppnøstete garnet der og stirrer på meg, sammen med resten av det innkjøpte garnet fra den gang, og lurer på hva jeg har tenkt til å bruke det til. Blir det et nytt forsøk på Setesdalsgenser eller noe helt annet? Jeg vet sannelig ikke enda, men kanskje hvis det stirrer lenge nok så får jeg en idè?

Kommentarer

Hold Masken sa…
Åhh nej da, dette var jo modsat af hvad man plejer at se på strikkeblogge ;-)
Håber du finder et godt projekt til alt det skønne garn.
Hold masken: Du har rett i at det er motsatt, det tenkte jeg ikke på. Fin blogg du har og morsomt navn på den ;-)
amylin sa…
Ja, ja, sånt skjer når prosjekter blir liggende lenge. Synes du var flink som rekket opp og tok vare på garnet. Jeg hadde vært troendes til å kaste hele greia. Har en islender fra omtrent samme tid som du startet på din genser, og joda, det var nå sånn størrelsen skulle være på den tiden. Jeg er en S og islenderen min ser ut som en XXL den også.
amylin: ja det var utrolig hvordan størrelsen var den gangen, det kunne liksom ikke være stort nok :-)
Judith sa…
Har en påbegynt fanagenser som jeg vurderer å gjøre det samme med.
Ingen skam å rekke opp når man tar så god vare på opprekksgarnet.
Judith: Nei det er bedre å la garnet få nytt liv i et annet prosjekt. Litt jobb med opprekksgarn, men synd å la garn av så god kvalitet gå til spille også :-)